SUBSEA GASSKOMPRESJON

Forlenger levetiden på Gullfaks

Gassproduksjonen fra Gullfaks C skal holdes oppe med undervanns gasskompresjonsanlegg fra Framo Engineering.

Dette blir det andre våtgass kompresjonsanlegget plassert på havbunnen, og begge er bestilt av Statoil.

Statoil går til Aker Solutions-konkurrenten Framo Engineering for å få bygget og levert gasskompresjonsanlegget til Gullfaks C.

Aker Solutions fikk i desember 2010 kontrakt på verdens første subsea gasskompresjonsanlegg til Åsgard. Den kontrakten er på 3,4 milliarder kroner. 

Anlegget til Gullfaks C blir noe mindre. Kontrakten til Framo Enegineering er på 900 millioner kroner.

Les også: Nytt teknologiskritt på Gullfaks

Fra 62 til 74 prosent

Med dagens tekniske løsninger er utvinningsgraden for Gullfaks Sør Brent på 62 prosent. Havbunns gasskompresjon og konvensjonell lavtrykksproduksjon i en seinere fase, vil løfte den til 74 prosent, ifølge Statoil.

Statoil ligger et godt stykke foran konkurrentene i å ta i bruk ny subseateknologi.

– Vi har økt utvinningsgraden fra 49 prosent til 50 prosent takket være at vi er tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil.

Les også: – Plattformen er på vei ut

1200003896.jpg

Parallelle løp

Kompresjonsanleggene til både Åsgard og Gullfaks har som mål å være klar for bruk i 2015.  Det blir dermed parallelle teknologiutviklingsløp. Mye av teknologien i de to kompresjonsanleggene er lik, men Aker Solutions og Framo Engineering har egne patenter og løsninger for deler av systemene.

Statoil er dypt involvert i  teknologiutviklingen og kan overføre lærdom som ikke går ut over opphavsrettighetene til noen av partene.

– Det er gledelig å se at vi har flere norske leverandører som ligger så langt foran i teknologiutviklingen, sier Skauby.

Les også: Gjennombrudd med evolusjon

Enklere Gullfaks

Teknisk er det imidlertid flere forskjeller.

Gullfaks-kompresjonsanlegget måler 34 meter i lengde, 20 meter i bredde og 12 meter i høyde. To kompressorer, hver på 5 MW, drevet av 2 x 2,5 MW elektriske motorer, skal få trykket opp i mellom 30 og 60 bar, avhengig av kompressorene kjøres i parallell eller seriekobles. Bunnrammen vil veie 950 tonn.1200003897.jpg

Til sammenligning ruver Åsgard-kompresjonsanlegget atskillig med sine 4.800 tonn, 75 meter i lengde, 45 meters bredde og 20 meter i høyde. To kompressortog vil inneholde scrubber (for å skille væske og gass) og kondensatpumpe, kompressorer, to kjølere og antisurge-system.

Framo Engineerings kompressor håndterer en høy andel av vann og kondensat, dermed blir det ingen scrubber og anti-surgesystem på denne. Gullfaks C-anlegget skal stå på 135 meters vanndyp, mens Åsgard-kompressoren med 2 x 10 MW-motorer skal plasseres der havdypet går ned mot 325 meter, 40 kilometer fra Åsgard-flyteren.

Suger ut mer

Levetiden til gassfeltene kan forlenges med mange år og utvinningsgraden økes ved å øke trykket på gasstrømmen.

Når trykket i reservoarene synker, reduseres produksjonen. Løsningen er å kompensere fallet med kompresjon. Teknisk har det hittil vært for komplisert å plassere kompressorer på havbunnen.

Mange års utvikling har modnet teknologien. Shell tester nå dette sammen med Aker Solutions på Ormen Lange pilotanlegg som står i et basseng på Nyhamna.

Les også: Her flyttes grensene for oljeproduksjon

1200003898.jpg

Viktigste grep

Statoil og lisenspartner Petoro besluttet i 2011 å velge havbunns kompressorteknologi som konsept for å komprimere gass ca. 15 kilometer fra Gullfaks C-plattformen.

– Havbunnskompressor anlegg er et av våre viktigste tiltak for økt utvinning av eksisterende felt på norsk sokkel. Dette vil kunne øke produksjonen fra feltet med tre milliarder kubikkmeter gass, slik at Gullfaks kan opprettholde platåproduksjon på gasseksport, sier Jannicke Nilsson, direktør for Drift Nordsjøen Vest i Statoil.

Les også: Etterlyser subsea-standarder

Utviklet over flere år

I 2009 fikk Framo Engineering kontrakt på utvikling av teknologien etter en studiefase i 2008 med flere industrileverandører.

Nå er teknologien kvalifisert og konseptet modnet for utbygging, og kontrakten settes nå, med forbehold om positiv investeringsbeslutning, opplyser Statoil i en pressemelding.

Dette er den første leveranse Framo Engineering har til Statoil innen ingeniørtjenester, anskaffelser og bygging (EPC) av havbunns system.

Les også:

Nye felt sikrer full drift på Åsgard

Alt på millimeteren på 800 meters dyp 

Flere får bli undervannsteknologer

Statoils valg: Undervanns gasskompresjon på Åsgard

Tester verdens første undervannskompressor