OLJEUTSLIPPET: Slik ser enden av slangen ut. (Bilde: Solfrid Walløe / StatoilHydro)
Oljeslangen antas å ha røket rett ved den tre tonn tunge svivelen. Gooseneck-lengden fra undervannsbøyen til svivelen er 115 meter. (Bilde: Simen Håkonsen)
MOT SLUTTEN: Dersom Statoil bestemmer seg for å gjøre om Statfjord-feltet til et gassfelt, vil Statfjord A plattformen stenges ned. Foto: Øyvind Hagen/Statoil
Navion Britannia, som var involvert i oljeutslippet fra Statfjord A, legger til kai på Mongstad i dag. Deretter skal mannskapet intervjues av myndighetenes granskingsgruppe.

Forklarer seg om Statfjord

12. desember i fjor lakk rundt 25.000 fat olje ut i Nordsjøen under lasting i det som ble det nest største utslippet i norsk oljehistorie.

Egen rapport

Den direkte årsaken til oljeutslippet ble klar noen dager senere: Slangen mellom lastebøyen og tankskipet røk tvert av.

Alarmen gikk før utslippet

Senere kom det fram at ulykkesslangen i det undersjøiske oljelastesystemet (OLS) var skiftet ut og ikke en del av originaldelene på systemet da det ble plassert i Nordsjøen i 1986.

- Sparte trolig millioner på ulykkesslangen

Det er ventet at StatoilHydro vil gi en forklaring på blant annet dette spørsmålet når de senere i dag presenterer resultatet av sin interngransking på en pressekonferanse i hovedkvarteret på Forus.

Ingen automatisk overvåking

Myndighetene neste

StatoilHydros egenrapport vil nå bli oversendt Petroleumstilsynet (Ptil) som koordinerer myndighetenes undersøkelser. I denne gruppen deltar også Kystverket og Statens forurensningstilsyn.

Ptil vurderer hva som gikk galt og hvorfor og hva som kunne og burde blitt gjort for å unngå utslippet.

Samtidig har politiet iverksatt etterforskning av utslippet. Politiet ser etter eventuelle straffbare forhold, og har varslet at de vil avvente både Ptil-rapporten og StatoilHydros interngransking.