Fra en trang veg i Sogn. (Bilde: Geir Brekke, Statens Vegvesen)
STOPPER PROSJEKT: ¿ Vi skulle planlagt bedre, innrømmer regionvegsjef i Statens Vegvesen, Region Vest, Ole Crhistian Torpp (Bilde: Dagrunn Husum, Statens vegvesen )

Forfallet på veiene fortsetter

  • Bygg

Etterslepet i vedlikehold for riksveger og fylkesveger i Hordaland er på 2125 millioner kroner.

Både den undersjøiske tunnelen under Boknafjorden og broen mellom Tysnes og Stord står på listen over nye vegprosjekter som regionvegsjef Ole Christian Torpp mener må utsettes om ikke vegbevilgningene økes vesentlig.

Nød

Tunnelen under Boknafjorden alene er et prosjekt til nærmere fem milliarder kroner.

– Jeg ønsker jo ikke dette, men hvis det ikke finnes andre måter må vi ikke starte nye prosjekter før vedlikeholdet er på plass, sier Torpp.

I år vil riksvegnettet forfalle for ytterligere 413 millioner kroner. Det er summen som mangler for at Statens Vegvesen skal kunne opprettholde dagens standard.

26 mrd. i manko

Til å sette vegnettet i fullgod stand, mangler det 14 milliarder kroner for riksvegene og ytterligere 12 milliarder for fylkesvegnettet. Til sammen 26 milliarder kroner.

Verst er situasjonen i Hordaland, der kostnadene for å oppgradere riksvegnettet er 1810 millioner mens det vil koste 1315 millioner å oppgradere fylkesvegene i Hordaland.

Mørklagte tunneler

Situasjonen er langt verre enn sprukken asfalt og humpete vegbane.

– Vi har etter hvert flere tunneler med så dårlig kabelnett at det er vanskelig å få frem lys. Vi har 500 tunneler i regionen, det er halvparten av landets tunneler, sier Torpp.

På E16 mellom Voss og Bergen ble situasjonen så dårlig i en tunnel at hele kabelnettet måtte skiftes.

Snøsamler

– Dype hjulspor er langt alvorligere enn ubehagelig for de kjørende. Plogene kommer ikke ned, og det vil samle seg snø, vann og is i hjulsporene om vinteren. Vi har brokonstruksjoner som skal sikres mot korrosjon, vi har støttemurer som skal vedlikeholdes og grøfter som skal renses og vann som skal ledes bort.

Vil stanse mindre prosjekter

I tillegg til til de to store prosjektene, vil Torpp også stanse mindre prosjekter.

– Men vi kan bare stanse de som ikke er igangsatt. Det blir meningsløst å stanse prosjekter som er kommet for langt.

Dermed blir de midlene som Vegvesenet kan frigi på denne måten skjøvet ut i tid. Torpp har ingen prosjekter han kan stanse i løpet av 2007 og Boknafjorden skal først starte i 2010.

Politisk akrobatikk

– Til syvende og sist blir dette en politisk avgjørelse. Vi har gjort dem oppmerksomme på situasjonen og sagt klart fra hva vi som faginstans mener, sier Torpp.

De ekstra vegmilliardene som kom i statsbudsjettforslaget 6. oktober var ikke nok.

For lite påplussing

Vegdirektør Olav Søfteland sa det slik om budsjettet, som var det beste på 30 år:

– Jeg er aldri fornøyd.

Han vil ikke svare på om det fortsatt vil være aktuelt å utsette nybygging for å ta igjen etterslepet, slik som Region Vest vurderer å gjøre, men sier at deler av reparasjonene og oppgraderingen må tas av investeringsmidler.