FØRERLØSE BILER

Førerløse biler skal hindre trafikkork

Tester systemet i Singapore.

SINGAPORE: Lange bilkøer er en utfordring for byer i hele verden uansett størrelse.

Forskere fra det anerkjente MIT (Massachusetts Institute of Technology) og National University of Singapore har forent krefter for å løse bilkøer ved hjelp av førerløse biler.

Kjører til kollektivknutepunkter

Kollektivtrafikken i Singapore er godt organisert. Likevel er det ofte store trafikkorker både på morgenen når alle leverer barna på skolen, og på kvelden når alle er på vei hjem fra jobb.

Det oppstår som oftest fordi mange bruker bilen for å komme seg til og fra t-bane- og busstasjoner.

Nå vil forskere i Singapore at folk lar bilen stå, og i stedet bestiller en førerløs bil som kjører deg til nærmeste reisestasjon. Det hele skjer via en app.

Bilen skal velge den mest effektive reiseruten og har flere lasersensorer slik at den stopper lenge før hvis fotgjengere er i nærheten. Den er tillegg et miljøvennlig fremkostmiddel.

– Er du på vei hjem fra jobb og går ut av t-banen, skal det være flere førerløse biler parkert utenfor som du kan bruke for å komme deg hjem. Er det ingen biler tilgjengelig, bestiller du gjennom appen, og systemet finner selv ut hvor behovet er større enn det faktiske antallet biler som står på de ulike stasjonene, sier Pauline Tao fra The Singapore-MIT Alliance for Research and Technology (Smart) i Singapore til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde

Raskere enn mennesket

I høst testet forskere ut to biler i en av de nasjonale parkene. Bilene kunne reserveres på nett og kjørte med en hastighet på 10 kilometer i timen.

Det er ennå noen år før førerløse biler blir tillatt for fullt. Per i dag er det lov å teste bilene på veiene i Singapore, mens i Massachusetts er det ennå ulovlig å kjøre førerløse biler på offentlige veier. Det er en av grunnene til at MIT-forskerne tester ut bilene i regi av Smart.

I Singapore bor det 5,5 millioner mennesker fordelt på 707 kvadratkilometer. Det er dyrt å eie bil i Singapore, du må nemlig betale en ekstra bilsertifikatavgift som ligger på samme nivå som mange biler.

De førerløse bilene veier omtrent 500 kilo, er tre meter lange og 1,2 meter brede. I høyden er de 1,8 meter.

– De fleste bilulykker skjer på grunn av menneskelige feil. Målet med slik førerløse biler er å forhindre feil. Den reagerer raskere og bremser raskere enn mennesker. Den har bedre oversikt fra alle kanter og blir ikke distrahert eller sliten, slik mennesker kan være, sier Tao.

– Bilene sørger for mobilitet for mennesker som ikke kan eller foretrekker ikke å kjøre. Den er produktiv, ved at man kan bruke tiden på andre ting i stedet for å kjøre selv.

Les også:

Stavangers nye elbusser skal kjøre opptil 350 kilometer om dagen

Googles prototyp på førerløs bil er klar for veien

Navigér etter en spøkelsesbil og se rett «gjennom» karosseriet