Ford snur - tar inn TH!NK

Ford Europa's viseadministrerende direktør Ingvar Sviggum opplyser i dag at Ford nå har ombestemt seg og ikke vraker de norske el-bilene i USA.

Ford tar inn oppunder 300 brukte TH!NK City fra USA, Nederland og Danmark, sjekker dem og pusser dem opp ved sitt teknologisenter i Aachen i Tyskland, og sender dem til Norge.

Her i landet får Ford Norge ansvar for å få bilene ut på markedet. Greenpeace har ivret for at Ford ikke skulle kassere de "utslippsfrie" bilene, og roper nå høyt hurra.

Men spørsmålet er om bilene i det hele tatt er salgbar vare: De har gått minst 36 måneder i trafikk i USA, er temmelig små, og har gammel batteriteknikk.

Sviggum opplyser til Teknisk Ukeblad at det ikke er aktuelt for Ford å oppgradere bilene, ved for eksempel å gi dem bedre batteripakke av Zebra-type. Dette ville øke rekkevidde mellom hver lading til 200 kilometer. Dagens rekkevidde er ca 80 kilometer.

Mens Ford eide TH!NK på Aurskog øst for Oslo, ble det bygget 1 000 biler. Mange av disse er allerede resirkulert - en grei affære siden de stort sett består av termoplast og aluminium -og resten skal altså settes i stand for salg i Norge.

Sviggum opplyser at biltransportrederiet Wallenius Wilhelmsen Lines stiller opp og transporterer Th!nk-bilene gratis fra USA.