BYGG

Forberedt på det verste

Joachim Seehusen
22. aug. 2007 - 10:42

– Vi fikk raskt opp en intranettside med all nødvendig informasjon om søkeprosedyrer og saksforløp. Så dannet ledelsen en gruppe med 23 supersøkere som skulle ut i kommunene å skaffe lokal godkjenning til veie, forteller Sven Christian Ulvatne, administrerende direktør i NCC.

Den gruppen ble det lite behov for.

– Så forberedte vi en infopakke til våre kunder, den tok vi aldri i bruk, sier Ulvatne.

Også internt sto informasjonen sentralt. Alle mellomledere og prosjektledere ble kalt inn til seminar i Oslo



Dannet nettverk

– Dette var det første vi gjorde, men fortsatt hadde vi ikke gjort noen ting som kunne gjøre NCC bedre.

Statens Bygningstekniske Etat (BE) hadde tre ankepunkter mot NCC. Det første var prosjekteringen. Selskapet har nå laget en mal for prosjekteringsarbeidet som er i ferd med å bli implementert.

– Var det et behov for en slik mal?

– Både og. BE påpekte at spesielt grensesnittet der forskjellige fag møtes var mangelfullt. Vi har drøyt 80 prosjekteringsledere. De er nå samlet i et nettverk for erfaringsutveksling. Så har vi utviklet to kurs for prosjekteringsledere som NCC-skolen tar seg av.



Egne godkjenninger.

Det andre forholdet BE påpekte var styringen av underleverandører og underentreprenører. Ledelsen dro i gang et arbeid for å beskrive det ansvaret hver enkelt underleverandør og underentreprenør har.

Deretter ble det laget nye kontraktsmaler med krav om at alle underleverandører må dokumentere kvalitetssikringssystem for i det hele tatt å få kontrakt med NCC. Tidligere het det at kvalitetssikringssystemene skulle dokumenteres «på forespørsel».

Nå må de selv legge det frem.

Men det er ikke nok for Ulvatne, som ikke ønsker noen ny sak med BE.

– Heretter må våre underentreprenører bruke sine egne godkjenninger, de får ikke lenger bruke våre sentrale godkjenninger, sier han.



Kvalitetssikring

Ulvatne mener noe av årsaken til raset i Hamar ligger i skillet mellom flere aktører som deltok i samme jobb.

– I Hamar kjøpte vi betongelementene av én leverandør, mens en annen sto for monteringen. Denne typen splitt mellom varer og tjenester skal heretter kvalitetssikres av vårt kompetansesenter.

Kompetansesenteret var etablert før tsunamien fra Hamar veltet over NCC.

– Men det er tillagt større vekt nå enn tidligere. Det består av ti personer med spisskompetanse som rapporterer direkte til meg, sier Ulvatne.

Det siste punktet BE pekte på var at selskapet ikke hadde vist et tilstrekkelig godt kvalitetssikringssystem.

– Vi har revidert og forenklet systemet og styrket kvalitetssikringsfunksjonen. Vi har nettopp ansatt ny kvalitetssikringssjef med bakgrunn fra offshorenæringen, der de er kommet lenger med den type arbeid. I tillegg har vi ansatt tre lokale KS-ledere, påpeker han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.