Forbereder seg til storfly

Flyplassene München, Frankfurt, Charles de Gaulle (Paris), Heathrow (London), Kennedy (New York City), Los Angeles, Dallas/Forth Worth, Changi (Singapore), Narita (Tokyo) er blant dem som til sammen investerer 400-500 millioner Euro (rundt fire milliarder NOK).

De må bygge forsterkede og/eller bredere rulle- og kjørebaner, terminaler, oppstillingsplasser og landgangsbroer og -pirer.

Dette gjør de for å stå klare til den nye flåten kjempefly, som begynner å lette for alvor i 2006: Giganten Airbus A380.

Hvert fly vil ha 550-600 passasjerer. Understellet har samme kjøregeometri som Boeing 747, men flyet veier omkring 50 tonn mer med full last, opplyser Airbus.

130 fly er solgt, de første to er under bygging ved det nye anlegget.

A380-hallen er verdens største bygning under ett tak og er reist ved flyplassen Blagnac like ved Toulouse sør i Frankrike, nesten vegg-i-vegg med de eksisterende Airbus-bygningene.

Til nå har 30 flyselskap bestilt flyet, som først og fremst vil frakte folk t/r USA/Asia og Europa/USA.

Lanseringskunde er Singapore Airlines, som har fem fly i fast bestilling. Hvert fly koser rundt en milliard kroner avhengig av betalingsform, størrelse og utstyr. Fabrikken sier at deres breakeven-punkt var 100 fly.