IT-milliardene sitter fra før løst på veien mot effektivisering av det offentlige velferdsapparatet.
Les også: IT-millioner til Nav
Nå utreder Nav å etablere et nytt personregister for medlemmer av Folketrygden – et potensielt tidkrevende og kostbart prosjekt, og som foreløpig ikke er sikret politisk forankring.
– Man kan tenkte seg ulike ambisjonsnivåer på dette. Men vi trenger primært et personregister for raskere å avklare medlemskap i folketrygden. Et slikt register blir på mange måter et unntaksregister,. Det vil dermed måtte inneholde en del opplysninger vi i dag ikke får via Folkeregisteret, sier direktør for pensjon og ytelser i Nav, Hilde Olsen.
Internasjonalisert
Et stadig mer internasjonalisert arbeidsliv har synliggjort at Folkeregisteret ikke lenger dekker Navs behov fullt ut.
Blant årsakene: Mange utenlandske statsborgere har krav på ytelser fra Folketrygden uten å stå i Folkeregisteret, og et lignende misforhold gjelder for nordmenn som jobber og bor i utlandet.
Stadig oftere greier verken Folkeregisteret eller det såkalte Aa-registeret å forsyne Nav med svarene etaten trenger for å avklare forskjellige ytelser.
Papirblanketter
Et fra før arbeidspresset Nav bruker dermed i dag store ressurser på å innhente nødvendige opplysninger manuelt fra ulike registre og via papirblanketter.
– I tillegg til Navs egen ressursbruk, vil en mer effektiv elektronisk håndtering av dette komme helseforetakene til gode. I tillegg kan Norge lettere oppfylle EØS-ambisjonene om internasjonal elektronisk samhandling på området, sier Hilde Olsen.
Les også:
På planstadiet
Foreløpig er kun foranalysene gjort, og arbeidet med å sikre politisk forankring gjennom Arbeids- og inkluderingsdepartementet er på et tidlig stadium.
– Vi har gjort en analyse av behovene, og kan konkludere med at de er mye større enn tidligere. Veien videre vil bli å se hvordan vi kan finansiere dette, siden det må vektes opp mot andre investeringer. Men dette er en oppgave vi helt klart ser behov for, sier Olsen.