For stor skade

Dette kan synes som en forklaring etter at to eksperter fra klassifiseringsselskapet Germanischer Lloyd i dag har vitnet under Sjøforklaringen i Bergen.

Heiko Hoffmann i Germanischer Lloyds stabilitetsavdeling forklarte at Rocknes fint ville tåle hull i skroget og skade på en seksjon, men ikke skade på to seksjoner med full last.

Vitnet opplyste at det var hans personlige oppfatning, ikke en offisiell beregning fra Germanischer Lloyd.

Avdelingsdirektør Per Magne Indreeide i lasteskipsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet gikk hardt ut mot avdelingsleder Hendrik Bruhns i Germanischer Lloyd. Bruhns hevdet at Rocknes ut fra deres beregninger om stabilitet etter skade ut fra et sett scenarier, lå godt innenfor kravene. Indreeide reagerte sterkt på påstanden:

- Dette er ikke korrekt. Vi har informasjon om at sannsynlighetsberegningene for overlevelsesevnen til Rocknes lå akkurat på kravet, ikke godt over, sa Indreeide.

Representanten fra Germanischer Lloyd sa at selskapet på oppdrag fra Jebsen Management hadde foretatt nye beregninger etter forliset og at disse viste at skipet var innenfor kravet på 53 prosent.

Ifølge Bergens Tidende fikk avdelingsdirektør Indreeide i Sjøfartsdirektoratet svar på flere viktige spørsmål under fredagens vitneforklaringer.

- Men det er viktig å huske på at dette bare er en del av hele etterforskningen - at gjennomslaget i de to seksjonene i Rocknes bare er en del av en rekke faktorer som har ført til at skipet kantret, sa Indreeide til BT.