KRITISK: I Rådgivende Ingeniørers Forening er Liv Kari Hansteen ikke imponert over statsbudsjettet, og hun kritiserer manglende rassikring. (Bilde: Joachim Seehusen)

– For lite til rassikring

  • Bygg

Til tross for nesten en dobling fra tidligere er det fortsatt for lite penger til rassikring av norske veier i årets budsjett.

– Dette er et område med store etterslep og økende klimautfordringer, sier Liv Kari Hansteen, administrerende direktør i RIF.

Hun er også opptatt av at midlene i budsjettet faktisk benyttes til veiformål.

Mer penger

Rassikringstiltak får relativt høye bevilgninger i budsjettet for 2010 i forhold til tidligere.

– Med 850 millioner, hvorav 500 av disse millionene skal øremerkes fylkene, snakker vi om en dobling. Men, det burde likevel vært bevilget mer. Rassikring av vei er et område med store etterslep, og med henblikk på hva klimaendringene vil bringe av økte utfordringer på området mener RIF at vi vil trenge enda større bevilgninger her for å sikre norske veifarende mot ras, sier Hansteen.

Kontinuitet

Budsjettet for 2010 legger ellers opp til en bevilgning på 27,1 milliarder til vei, som omfatter drift, vedlikehold og investeringer.

– Dette innebærer sannsynligvis kontinuitet i flere av de pågående veivprosjektene på E18, Rv2, E16 og i nord, sier Hansteen. Hun er samtidig forundret at det ikke er mulig å finne noe om prosjektet på E6 i Oppland nord for Lillehammer i budsjettet.

Håper pengene går til samferdsel

Fylkeskommunene får cirka seks av de 27,1 milliardene gjennom rammetilskudd, samt en rentekompensasjon tilsvarende en investering på to milliarder.

– Her håper og forutsetter vi at pengene faktisk brukes til samferdsel. Det er alltids et usikkerhetsmoment med midler som ikke er øremerket veiformål. Hvis pengene brukes til andre formål kan det fort faktisk heller bli en nedgang i totale midler til vei, sier Hansteen.