For lite helikopter

Forsvarsdepartementet har bestilt helikopteret Eurocopter NH90 til de nye fregattene av plasshensyn om bord i skipene. Reelle beohv for redning og miltære oppdrag er kommet i annen rekke.

Men denne helikoptertypen klarer seg ikke som arvtager etter de Sikorskimaskinene som Redningstjenesten nå benytter.

De er heller ikke store nok for Forsvarets behov for allroundmaskin etter de Bell-maskinene som nå er i drift.

Bakgrunn: Et offentlig utvalg (Fostervoll-utvalget) oppnevnt av Justisdepartementet, mente at et redningshelikopter bør kunne fly ca. 350 naut. mil (ca. 650 km) ut fra basen, henge over ulykkesstedet i 30 minutter og deretter returnere med de reddede.

Utvalget var kjent med at dette er i ytterkant av aktuelle helikoptertypers ytelser og kom til at helikopteret må kunne greie en slik operasjon ut til minimum 300 naut. mil (555 km). Dette er et minstekrav.

Utvalget karakteriserte 350 naut. mil som "sterkt ønskelig".

Redningshelikoptertjenesten er behandlet av Justisdepartementet (JD) i Stortingsmelding nr. 44 (2000-2001) og Stortingets justiskomite i Stortingsinnstilling nr. 156 (2001-2002). JD har nå et helikopterfaglig forum i arbeid.

- Fostervoll-utvalget pekte på at de fleste ulykker dreier seg om 1-2 nødstedte og svært sjelden flere enn 20, sier den tidligere redaktøren av Offisersbladet, major John Berg.

Men store ulykker som Scandinavian Star stiller spesielle krav. Helikoptertypens kapasitet blir betydelig hvis den kan ta opp ca. 20 nødstedte.

Dette klarer et annet europeisk helikopter som er større enn NH90, nemlig AgustaWestland E101. Utvalget synes ifølge John Berg å ha bred støtte. Blant annet krevde Norsk Sjømannsforbunds landsmøte i Tromsø 23-26. september 2002 enstemmig, at de nye redningshelikoptrene må kunne redde minst 25 nødstedte, ut til minimum 300 naut. mil.

John Berg påpeker videre at den til fregattene valgte helikoptertypen heller ikke er stor nok for Hæren.

Når Hæren skal erstatte de nåværende Bell-maskinene, trenger man større maskiner som raskt kan flytte sekshjuls kampkjøretøy inn i en sone, sette dem av og fly videre.

Det tar for lang tid og blir en for risikabel operasjon å stroppe utstyret fast under buken på mindre maskiner, mener eksperten. I en stridssone har man verken lyst eller tid til å "fikle med stropper og nett", mens prosjektilene hyler rundt ørene.