SIKRING: Tunnelhvelvet festes med bolter som kan være flere meter lange. I Hanekleivtunnelen hevder arbeidsfolk at boltene ble kappet for å spare tid. (Bilde: Illustrasjon, TU)
(Bilde: Torgersen Hans O )

For korte bolter i Hanekleivtunnelen

  • Bygg

Elementet som raste ut i Hanekleivtunnelen 2. pinsedag var helt uten ekstra sikring under utstøping.

De 3,5 meter høye og fem meter brede betongelementene var kun festet med to bolter til fjellet.

- Boltene har stått der siden elementene ble montert. Det forteller Tore Gomo, prosjektleder i Vegvesenet, med ansvar for reparasjonsarbeidene for Hanekleivtunnelen og de andre seks tunnelene på E18 i Vestfold.



Erkjenner svikt i oppfølgingen

– Både i kontraktsgrunnlaget og i referatet fra tilbudsbefaringen uttrykte vi at entreprenøren måtte ta høyde for avstivning, uten å beskrive hvordan. Så vi har stilt kravet, uten å følge det opp, erkjenner Gomo.

Professor Bjørn Nilsen ved NTNU mener det ikke er tvil om at det kreves støtte.

– Å sprøyte betong inn bak elementene krever understøttelse. Den siden av problemstillingen har de vært klar over, sier Bjørn Nilsen.

Nilsen var leder av tremannsgruppen som lagde en granskningsrapport for Statens Vegvesen etter det opprinnelige raset 2. juledag i fjor.



Annen versjon

Entreprenøren Veidekke gir en annen versjon.

– I dokumentene står det at sikring skal skje enten ved å støtte elementene i topp og bunn, eller ved å sørge for at støpetrykket ble lavt. Vi valgte det siste, forteller direktør Kai Krüger Henriksen i Veidekke.

Han legger til at konsulenten hadde foreslått en støpehøyde på to meter og herding før ny støp.

– Vi reduserte dette til en meter, sier Henriksen.

Gomo forteller at bruk av avstiviing ved denne typen veggstøp ikke ville hatt noen tidsmessige konsvekvenser for fremdriften.



For korte bolter

Boltene i elementet som raste var ned var montert 70 cm inn i fjellet. En minstedyde for disse boltene skulle vært 100 cm.

– Om boltene hadde vært lange nok, ville de holdt, hevder Gomo.

Tønsberg Blad skriver i dag, onsdag 30. mai, at juks var utstrakt på 1990-tallet:

– Tunnelarbeidere kappet sikringsboltene fra 2,5 meter ned til en halv meter for å bli fortere ferdig, forteller de erfarne tunnelarbeiderne til Tønsbergs Blad. Ingen våger å stå frem av frykt for reaksjoner.

Bekrefter kapping

– Tunnelarbeidere jeg møtte, skrøt av at de kappet sikringsboltene, og at de kun satte inn symbolske ender for at det skulle se ut som om det var boltet, forteller en erfaren servicemann i tunnelbransjen til Tønsbergs Blad.

- Kriminelt

En erfaren underleverandør bekrefter samme opplevelser.

– Hvis dette er riktig er det jo ren kriminell virksomhet, sier Gomo.