Det høyre baksetet sto tomt. Derfor slapp de tre ombord unna ulykken med lettere skader. (Bilde: Havarikommisjonen)
Helikopterets kabin fikk omfattende skader i sammenstøtet (Bilde: Havarikommisjonen)

– For dårlig helikopteropplæring

  • Motor

Bare flaks og tilfeldigheter gjorde at de tre om bord slapp unna med lettere skader da det lette helikopteret krasjet inn i en tankbil.

Ni måneder etter havarerte et annet helikopter under samme omstendigheter – tap av halerotoreffekt.

Nå er Statens havarikommisjon (SHT) for transport bekymret for kvaliteten på norske flygerskoler.

Krasjet i tankbil

Den alvorligste ulykken skjedde på Rudskogen i Østfold 29. oktober i fjor.

Det lette, amerikanske helikopteret av typen Robinson Helicopter Company R44 Raven I hadde en flyger og to passasjerer om bord. Oppdraget var å filme et anleggsområde.

Ved et pukkverk hovret helikopteret i lav høyde, cirka to meter over bakken, i omtrent 15 sekunder før det plutselig begynte å dreie mot høyre. Helikopteret skal ha rotert ukontrollert i to hele runder før det krasjet sidelengs inn i en parkert tankbil og ble liggende opp ned på hytta.

Mye flaks

Helikopterets kabin fikk omfattende skader i sammenstøtet. Et helikopter er ikke utstyrt med airbager som moderne biler. Skadene var størst i området ved høyre baksete. Til alt hell var dette det ene setet som sto tomt.

Heldig var også treffpunktet på tankbilen og at batteriet ikke løsnet fra nesa i forhold til brannfaren. Den ene drivstofftanken ble nemlig tømt utover området.

– Ikke teknisk svikt

Fartøysjefen var en mann (49) som hadde hatt privatflygersertifikat for helikopter i et knapt år da ulykken skjedde. Han forklarte til Havarikommisjonen at det ikke var respons fra pedalene i sekundene før havariet.

SHT avskriver imidlertid at ulykken skyldtes teknisk svikt, men derimot et fenomen som kalles LTE – Loss of Tail rotor Effectiveness, eller tap av halerotoreffektivitet på norsk.

– LTE er et fenomen som kan oppstå ved manøvrering i lav hastighet på alle konvensjonelle helikoptertyper, uten at det er noe galt med helikopteret, skriver Havarikommisjonen.

Uerfarne er for sene

Når LTE oppstår, genererer ikke halerotoren tilstrekkelig kraft til å opprettholde retningskontroll. Halerotoren har ikke nødvendigvis steilet ut, men mister effekt.

Ifølge SHT er det særlig flygere med begrenset flygererfaring som er for sene til å oppdage og arrestere uønsket dreining i tide.

Trolig var LTE også årsaken til at et helikopter av typen Robinson R22 11. juli i år plutselig snurret ukontrollert mot høyre og landet hardt da en soloelev fra European Helicopter Center (EHC) trente på vekslende sideveis hovertaksing i medvind på Sandefjord lufthavn Torp.

Større LTE-fokus

De to LTE-relaterte ulykkene på under et år bekymrer SHT som nå fremmer en sikkerhetstilråding:

– Vi tilrår Luftfartstilsynet å vurdere om de norske helikopterskolene, ved opplæring til både privat- og trafikkflygersertifikat, fokuserer tilstrekkelig på fenomenet LTE og hvordan det best kan unngås.