Karen Haukebø (104) erklærer tunnelene forbi Haukabøen for åpnet, med bistand fra sønnen Trond og skoleelevene Beate Thomassen og Øyvind Gravem. (Bilde: Kjell Herskedal))
Kreative ordførere bidro sterkt til at en av Møre og Romsdals dårligste riksvegstrekninger fikk en moderne tunnelløsning. Her kjører ordførerne Bernhard Riksfjord (Ap) i Aukra og Jan Petter Hammerø (H) i Molde først i kortesjen av veteranbiler gjennom tunnelene. (Bilde: Kjell Herskedal)

Folkefest da Karen (104) åpnet Haukabøen-tunnelene

  • arkivnyheter

Lørdag 20. juni var hun i mål. Da åpnet Haukabøen-tunnelene, og hvem andre enn Karen (nå 104 år gammel) var det som fikk æren av å kutte snora og erklære nyvegen for åpnet.

Flere hundre mennesker hadde møtt opp til vegåpningen, som ble den rene folkefesten - med rømmegraut og spekemat på Karens gårdstun etterpå. Og der var det stille og fredelig. Fuglene kvitret i trærne. Ikke en eneste bil passerte, for nå gikk trafikken lydløst i tunnel.

Et litt spesielt prosjekt dette, for det er helt og holdent løst gjennom lokale initiativ og lokal kreativitet. Nøkkelen er de store inntektene fra gassen som kommer i land på Nyhamna i Aukra kommune. Bompengespørsmålet er løst ved at GassROR IKS betaler fem millioner kroner per år. Statens bidrag på 80 millioner kroner til byggingen er forskuddtert.

To fornøyde ordførere, Bernhard Riksfjord (Ap) i Aukra og Jan Petter Hammerø

(H) i Molde kjørte først i kortesjen av veteranbiler gjennom tunnelene, Haukabøtunnelen på 870 meter og Nakketunnelen på 290 meter.

I talene før åpningen ble det pekt på at egentlig er Haukabøen-tunnelene første byggetrinn av Møreaksen, det gedigne veg-, bru og tunnelprosjektet til 7 milliarder kroner som en gang i framtida skal gi en ferjefri

forbindelse mellom Molde og Ålesund.