Følger spor på Internett

  • ikt

Det svenske nettselskapet TradeDoubler lover ikke akkurat fordoblet handel, men kan ved hjelp av sporteknologi holde rede på hvilke nettsteder som skaper trafikk og leder brukere videre til andre. Den som skaper trafikk, kan tjene gode penger på å videreformidle nettsurferne. Den svenske teknologien sørger for at betaling finner sted.

TradeDoubler kombinerer teknologi og en form for markedsføring som egner seg spesielt godt på nett. Det klingende navnet er affiliate marketing. Et nettsted som vil lokke flere brukere til seg, kanskje et e-handelssted, kan innlede samarbeid med TradeDoubler. Det svenske selskapet, som nå har fått en norsk avlegger, finner sammen med partneren en rekke andre nettsteder – affiliates – som kan videreformidle brukere inn til samarbeidspartneren.

Betales pr. bruker

Nettstedene som videreformidler, får betalt pr. bruker som klikker seg inn til samarbeidspartneren. Teknologien til TradeDoubler holder rede på hvor mange brukere som videreformidles.

Felix Hagnø og sivilingeniør Martin Lorentzon startet TradeDoubler i Stockholm i august i fjor. Konseptet har blitt en større suksess enn gründerne hadde håpet på. – Allerede etter to måneder hadde vi 300 kunder og 8000 affiliates, sier Hagnø. I dag har de 2000 kunder og over 200.000 affiliates spredt over flere land i Europa. Selskapet har 45 ansatte, av dem fem i Norge, og regner med å omsette for 40 millioner kroner i år.

Ingen boble

Han tilbakeviser at TradeDoubler er et bobleselskap. – Veksten er utelukkende kundedrevet. Vi sier nei til 60 prosent av dem som vil være samarbeidspartnere. Vi stiller strenge krav til blant annet økonomi og seriøsitet, understreker Hagnø.

Den norske avleggeren til TradeDoubler ledes av Kari Anne Sellevoll. Hun kan etter bare noen måneders tilstedeværelse i Norge skilte med flere store kunder. – Vårt konsept lager en vinn-vinn situasjon, sier Sellevoll.