Focus på veigrepet

Nye Focus hevdes å ta mål av seg til å levere enda mer. Den er ifølge Ford "mer moden når det gjelder å involvere og underholde sjåføren", samtidig som den skal gi merkbare forbedringer på områder som kvalitet, sikkerhet og plassutnyttelse.

Sikkerheten er økt ved at de nå bruker enda mer høyfast stål (40 prosent), lasersveist til store flak som formes i ett stykke i de digre pressene. Dessuten har de store datamaskinene i Volvos sikkerhetssenter i Göteborg vært inne i bildet med styrkeberegninger og belastnings/sammenkrøllingsspådommer. Biler er bygget opp som førserie og kjørt til skrapjern i Volvos anlegg, som Ford bruker fordi de jo eier Volvo.

Bilen har utvilsomt en silhuett som skiller den klart fra hovedkonkurrentene i klassen, men ikke så klart som tidligere. Sånn sett er den en tanke mer konservativ i formspråket. En økning i Ford Focus "klasseledende" strukturelle vristivhet kombinert med økt sporvidde og akselavstand burde sikre støtt veigrep og pålitelige kjøreegenskaper.

Kjøreglede har alltid vært et varemerke for Ford Focus. Nye Focus er visstnok enda bedre. Enkelte tall indikerer dette: Akselavstanden er økt med 25 mm og sporvidden er 40 mm større. Dette burde gi enda tryggere veigrep og økt plass inne i bilen. Lengden er ifølge Ford økt med 17 mm, bredden med 14 og bagasjerommet er økt med 35 liter.

Karosseristrukturen spiller en viktig rolle for å skape kjøreglede. Den nye modellen har 10 prosent mer torsjonsstivhet enn den klasseledende forgjengeren, men dette sier ingenting så lenge Ford ikke publiserer tallene i Newton pr grad vridning. Elektrisk-hydraulisk servostyring (EHPAS) bør gjøre manøvrering i lave hastigheter lettere, samtidig som presis styring på åpen vei er beholdt. Større bremser gir mer følelse med bilen, forbedret nødstopp og økt livslengde for bremsebeleggene.

1,6 liter og 115 hk

Focus er først ute med Fords nye 1.6-liters Duratec Ti-VCT bensinmotor, som ved hjelp av variable kamtider nå puster enda bedre og derfor utvikler 115 HK/85 kW. Ti-VCT-teknologien gir mer dreiemoment mens gjennomsnittlig drivstofforbruk senkes med opp til 5 prosent. Ford Focus kan også leveres med bensinmotorer på 1.4-liter og 80 HK/50 kW, 1.6-liter og 100 HK/74 kW og 2-liter som utvikler 145 hk/100 kW - alle selvsagt med fire ventiler pr. sylinder.

På dieselsiden har Ford Focus den nye serien Duratorq TDCi common-railmotorer, med flere injiseringer pr arbeidsslag og betydelig finere forstøving av drivstoffet, og derfor økt brenntid pr sylinder og arbeidsslag. Vesentlig økt effekt/moment er resultatet, sammen med lavere innhold av uønsket møkk i avgassene. For å møte kravene i Euro IV vil bilene bli utstyrt med datastyrt partikkelfelle med behovsbasert avbrenning.

Annen ny teknikk

Eksempler på løftet utstyrsnivå: Nøkkel-løs adkomst - gjør det mulig å låse opp bilen selv med armene fulle av pakker og poser, solreflekterende frontrute - blokkerer fem ganger mer solstråler enn vanlig farget glass og gir vesentlig bidrag til et effektivere klima-anlegg, svingbare frontlykter - lyktene styres dit forhjulene peker (a la Citroën). Videre: BlueTooth - trådløs teknologi gjør det mulig å koble opp telefoner, personlige digitale assistenter og bærbare datamaskiner. Og: Du får stemmestyring av blant annet underholdningsanlegg, telefon, klimaanlegg navigasjonsanlegg.