Flytur i boks

Ferdskriveren som ble funnet etter flystyrten i Washington DC, viste at flyet hadde en fart på 555 km/h da det braste inn i Pentagon. Taleregistratoren var ødelagt av brann og kunne ikke gi noen informasjon, mens den som ble funnet i Pennsylvania, hadde overlevd krasjet. Den gav indikasjoner på at passasjerene overmannet kaprerne og sørget for at flyet ikke nådde sitt endelige terrormål.

Alle turbindrevne fly over 5700 kg har to slike bokser, en ferdskriver og en taleregistrator. I Washington var de svarte på grunn av brannen, men i virkeligheten er de gule eller oransje.

Støt-og brannsikker

Ifølge ATSB, Australian Transport Safety Bureau, skal boksene stå imot både krasj og branner. Boksene må tåle støt på 3400 gram per 6,5 millisekund, for så å overleve en brann med temperatur på 1100°C i seksti minutter. Ved styrt i vann kan nye registratorer utstyrt med Underwater Locator Beacons (ULB) finnes på 4250 meters dyp. De tåler vanntrykket ned til 6096 meter i tretti dager, og sender signaler på 37,5 kHz. Ved flystyrt på land sendes ikke signaler, verken fra taleregistrator eller ferdskriver.

Datamediet montert inne i en dobbeltbunnet, støt- og brannsikker beholder, gjerne av titan eller rustfritt stål. Både taleregistrator og ferdskriver er plassert i halen på flyet.

Analogt eller databrikker

Taleregistratoren – Cockpit Voice Recorder (CVR) – registrerer samtaler, radiooverføringer, lydalarmer, kontroll- og bryterbevegelser og lyder fra motor og luftstrøm. De fleste er analoge registratorer som lagrer 30 minutters tale på magnetbånd. De nyeste lagrer informasjon på databrikker og kan gjøre to timers sammenhengende opptak.

Flight Data Recorder (FDR) heter på norsk ferdskriver. Den registrerer lufttrykk, lufthastighet, magnetisk retning, normal akselerasjon og tid for mikrofonbruk. En FDR kan lagre 25 timers informasjon og er som regel digital med magnetbånd som lagringsmedium, men også den kan i dag lagre minne på databrikker.

All informasjon fra FDR, CVR, øyenvitner, radar og radiokontakt lagres i et grafisk rekonstruksjonsprogram som genererer en videosekvens av ulykkesforløpet. Slik kan et scenario visualiseres og dermed være til stor hjelp for etterforskerne.