Boreriggen Deep Sea Delta borer for Hydro på Shtokman. Nå kommer Total inn som deleier.
Russerne vil bygge et atomkraftverk på en 20.000 tonns lekter på 140 x 30 meter. Det planlegges to reaktorer på til sammen 77 MW. (Bilde: Rusatom)
TVILER: ¿ Så si alle reaktorene blir satt i drift senere enn planlagt, sier atomfysiker Nils Bøhmer, som tviler på at det vil komme en massiv utbygging av ny kjernekraft.
MILJØKRIGER: Kurt Oddekalv slår til alle kanter, også mot dårlig produktkvalitet. (Bilde: Marit Hommedal/Scanpix, )

- Flytende atomgalskap

Den russiske petroleumskjempen Gazprom bygger for tiden et flytende atomkraftverk ved Sevmash-anlegget i Severodvinsk i Arkhangelsk.

Byggeplanene for to til ligger klare.

Les også: Bygger flytende atomkraft for Shtokman

De omstridte lekterne skal forsyne nye feltutbygginger, deriblant Shtokman og gassfeltene på Yamal, med kraft. Dermed vil StatoilHydro i kraft av sin prosjektdeltakelse indirekte bli en pådriver for ytterligere atomkraftvirksomhet i nord.

Rare miljøprioriteringer

– Min første reaksjon er at dette er flytende galskap. Når det er sagt, er det lite som forundrer meg med StatoilHydros miljøprioriteringer lenger, sier Miljøvernforbundets leder Kurt Oddekalv til TU.no.

Oddekalv mener det norske oljelokomotivet neppe ville ytret en eventuell motstand mot de flytende atomkraftverkene uansett.

– I Norge har StatoilHydro kontroll over det aller meste. I Shtokman-prosjektet blir selskapet derimot for puslete mot den store, russiske bjørnen. I denne sammenhengen har ikke StatoilHydro noen annen innflytelse enn å spytte inn penger, sier Oddekalv.

Krever offisiell relasjon

Atomfysiker Nils Bøhmer i Bellona mener norske myndigheter snarest må ta opp saken med Russland på offisielt hold.

– Dette er et risikobefengt prosjekt som baserer seg på relativt uprøvd teknologi, spesielt med tanke på at vi her snakker om svært værharde forhold, sier Bøhmer.

Han peker på at det tidligere har vært en lang rekke tekniske problemer knyttet til slike reaktorer om bord i ubåter og isbrytere, og at ekstremvær i Nordsjøen har forårsaket flere ulykker og nestenulykker i nær fortid.

– Et slikt flytende kraftverk vil av plasshensyn i tillegg være strippet ned til minste godkjente nivå når det gjelder både sikkerhetsutstyr og kvalifisert ekspertise om bord, sier atomfysikeren.

Tungt ansvar

Bøhmer mener saken illustrerer dilemmaet ved at StatoilHydro deltar så tett i Shtokman-utbyggingen.

– Et av Statoilhydros hyppigst brukte argumenter er at de kan påvirke utbyggingen i riktig retning når det gjelder miljø- og sikkerhetsspørsmål. Men russerne vil til sjuende og sist kun ta hensyn til hva som er best for Russland, sier han.

Skulle det skje en ulykke ved sjøgående atominstallasjoner i dette området, vil det ramme Norge i stor grad. Da svinger pendelen andre veien for StatoilHydro, mener Bøhmer.

– Selskapet må som deltaker være beredt på å ta et betydelig moralsk og økonomisk delansvar for eventuelle skadevirkninger i Norge som følge av et Shtokman-relatert uhell, sier han til TU.no.

- Ikke et tema

StatoilHydros kommunikasjonssjef i Moskva, Lars Bjelvin, ønsker ikke å kommentere verken saken eller miljøorganisasjonenes kritikk.

- Jeg har kun registrert at spørsmålet tas opp av ulike russiske aviser og aktører. Det jeg kan si, er at i selve prosjektet er ikke dette et tema StatoilHydro diskuterer, sier Bjelvin til TU.no.