FORSVAR

Flyteknologi for 130 millioner

Eurofighter kommer snart på vingene med mer norsk teknologi - selv om Norge ikke skulle velge det europeiske flyalternativet for Luftforsvaret.
Eurofighter kommer snart på vingene med mer norsk teknologi - selv om Norge ikke skulle velge det europeiske flyalternativet for Luftforsvaret. Bilde: EUROFIGHTER
7. nov. 2003 - 07:56

Tidligere var mange av de nå inngåtte avtalene bare opsjoner, men nå fylles ordrebøkene.

Det er spesielt Kongsberg Defence, Ericsson og Thales som kan slå seg på brystet og titte tilfreds på bankkontoen.

I tillegg går Nærings- og handelsdepartementet inn med 13 millioner kroner i prosjektet. Dette åpner for ytterligere kontrakter for norsk industri.

I kontraktene ligger et betydelig element av teknologioverføring; her har norsk spisskompetanse-industri en fin måte å utfolde seg på samtidig som den får betalt for å gjøre det.

De 13 millionene fra Nærings- og handelsdepartementet skal delfinansiere spesielle avtaler. Dette er avtaler som ikke ble dekket inn i rammen for utviklingsprosjekter på 80 millioner kroner, gitt av Forsvarsdepartementet i januar.

Norsk industri vil bidra med et tilsvarende beløp som Nærings- og handelsdepartementet. Summen blir altså på 26 mill. kroner.

Ikke bundet til flykjøp

Avtalene er uavhengig av om Norge kjøper Eurofighter eller ikke. Grunnen til at avtalene er attraktive, er mulighetene for norske selskaper til å ta del i den videre utviklingen av det som for tiden er verdens mest avanserte kampfly.

For de norske bedriftene betyr også sikring av arbeidsplasser og adgang til et globalt høyteknologisk marked.

- Partnerne bak Eurofighter er imponert over norske høyteknologiske bedrifters kapasitet, og ser fram til å fortsette vårt gode samarbeid med norske kompetansebedrifter, sier David Hamilton hos Eurofighter.

Samtidig kan han ikke helt dy seg: Det norske samarbeidet med Lockheed Martin og USA om konkurrenten JSF er småtteri i forhold til Eurofighters innspill mot Norge. JSF er et fly som ikke kommer i produksjon på ti år. Norsk industri har ingen garanti for å få være med i en eventuell produksjon og det er ikke en gang sikkert at Norge får den mest avanserte versjonen av flyet.

De norske selskapene som nå har millionkontrakter med Eurofighter er Ericsson i Asker, Thales Communications i Oslo, Kongsberg Defence & Aerospace på Kongsberg og Triad i Oslo. I tillegg er Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) involvert.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.