POPULÆR PÅ MOBILMESSE: Sjefsteknolog Lars Kristian Roland og salgsdirektør Jan Spidsberg i Colibria hadde mange besøkere på ders stand under Mobile World Congress denne uka. Om noen av disse var potensielle oppkjøpere av selskapet, ville de ikke kommentere. (Bilde: Trond Heggelund)
VENTER PÅ OPPKJØP: Colbria-direktør Keith Gibson under Mobile World Congress i Barcelona med ryggsekk og vinglass. (Bilde: Trond Heggelund)

Flyr høyt på oppkjøpsbølge

  • IT

BARCELONA: Keith Gibson har med interesse sett hva som har skjedd med salget av Fast og Trolltech nylig. Han tror at dette kommer til å få positive ringvirkninger også for mange av de andre norske teknologiselskapene som har utlandet som sitt hjemmemarked.

Colibria-direktør Keith Gibson og sjefsteknologen Lars Kristian Roland sier på forskjellige måter til Teknisk Ukeblad at store internasjonale aktører har vært og er interessert i Colibria. Men de vil ikke nevne noen konkrete navn på beilerne.

Men det er et faktum at de i verdensmarkedet som har størst økonomisk interesse av direktemeldinger på mobilen er asiatiske selskaper.

Allerede i førstedivisjon

– Jeg er spent på hva store aktører som Google, Vodafone og China Telecom vil foreta seg når det gjelder mobile direktemeldinger. Under Mobile Congress har vi fått bekreftet at vi er kommet i førstedivisjon med teknologi for mobile direktemeldinger. Vi har allerede 35 store mobiloperatører på kundelista, og tirsdag gikk vi ut med at vi hadde fått en tyrkisk operatør på kroken, sier sjefsteknologen Lars Kristian Roland, som var en av gründerne til Colibria.

Det norske teknologiselskapet er for mange ikke kjent hjemme, men internasjonalt nevnes de i samme åndedrag som gigantene Microsoft og Nokia, i hvert fall når det gjelder instant messaging på mobilen (direktemeldinger). Det er ikke uten grunn at Nokia i mange år tauet Colibria rundt på mange av deres utviklerkonferanser over hele verden.

380 millioner sluttkunder

Under Mobile World Congress i Barcelona denne uka var direktemeldinger på mobilen spådd å bli noe av det som kommer til å løfte mobilbransjen til nye økonomiske høyder de nærmeste årene. En egen sesjon i kongressprogrammet var viet til direktemeldinger på mobilen, samt at en av de åtte store messehallene var fylt av selskaper som har en eller annen interesse med mobil instant messaging.

Til tross for at Microsoft er stor med instant messaging på PC-er har de ikke klart å kopiere suksessen når det gjelder direktemeldinger på mobiltelefoner. Det har derimot Colibria gjort, som kan vise til at 380 millioner sluttkunder på verdensbasis har teknologien til det norske selskapet tilgjengelig på sine mobiler.

Skaper enorm trafikkvekst

– Mange bruker i dag instant messaging på PC-en, og disse vil gjerne ta i bruk direktemeldinger også på mobilen. Det vil utvilsomt skape enorm trafikkvekst og inntekter for mobiloperatørene. Ettersom vi har utviklet en spesiell teknologi som gjør mobile direktemeldinger mulig er det ikke uten grunn at mange store internasjonale selskaper er interessert i Colibra og det vi gjør, sier salgsdirektør Jan Spidsberg som har vært med i selskapet siden starten for sju år siden.

I dag har Colibria 120 ansatte som jobber i Norge, England og på Filippinene. Ifølge markedsdirektør Matt Hooper regner de med å ansette 50 medarbeidere i løpet av et år.