SNART KLART: Det første Dreamliner-flyet skal være klart for testflyging 08.07.07. Leveransene til flyselskapene begynner våren 2008. (Bilde: The Boeing Company)
TRE VARIANTER: Dreamliner leveres som 787-3, 787-8 og 787-9. Sistnevnte har en aksjonsradius på 8500 nautiske mil (15.750 km). (Bilde: The Boeing Company)
EFFEKTIV: Dreamliner skal bruke 20 prosent mindre drivstoff enn andre, like store fly. (Bilde: The Boeing Company)
KOMFORT: Dreamliner interiør. (Bilde: The Boeing Company)
COCKPIT: Dreamliner førerkabin. (Bilde: The Boeing Company)

Flying start for miljøfly

Lavflygingsmodellen Dreamliner har blitt en stor sukess for Boeing, som i utgangspunktet hadde tenkt seg at modellen skulle bli et høyhastighetsfly.

Leverer neste år

Men høyhastighetsfly er ikke hva flyselskapene vil ha. De ønsker seg mellomstore fly med stor aksjonsradius. Fly som bruker mindre drivstoff, avgir mindre lyd og forurenser mindre enn dagens fly.

Dermed visste Boeing hva de måtte gjøre, og nå er Dreamliner svaret på flyselskapenes ønsker. Senere i år skal det første eksemplaret av flyet testes, og neste år starter leveransene.

Allerede har Boeing fått bestillinger av 514 slike fly, skriver svenske NyTeknik.

Tar opp konkurransen

Europeiske Airbus tvinges dermed til å lage en konkurrent til amerikanske Dreamliner. I fjor sommer bygde de derfor om sin A350, og gjorde den mer romslig for å møte flyselskapenes ønsker. Nå heter modellen A350XWB, og den skal etter planen kunne leveres i 2013.

Til tross for at Airbus ligger etter Boeing, anser de Boeings fulle ordrebøker som en fordel. Leveransetiden blir nemlig like lang for alle flyselskap som bestiller nå, enten de gjør det fra Airbus eller Boeing.

Kapasitetsproblemer

Finske Finnair var det første flyselskapet som bestilte A350XWB. Nå har Airbus over hundre ordre, og dette antallet håper de å kunne doble innen utgangen av året.

Boeing vil på sin side ha problemer med å øke sin produksjonskapasitet ytterligere, ettersom store deler av flyet lages av underleverandører. 35 prosent av flyet produseres for eksempel i Japan, hvor Mitsubishi er en stor leverandør.