(Bilde: Senior Airman Elizabeth Slater)
Dagens presidentfly, Boeing VC-25, som er basert på 747-200, skal gjøre tjeneste i minst åtte år til. (Bilde: USAF)

Flyet Obama ikke rekker

Det nye presidentflyet skal være klart i 2017.

Dermed blir det ikke noe «change» av fly på Barack Obama, som må satse på at de to eksemplarene av Boeing VC-25A, som ble satt i tjeneste i 1990, gjør nytten.

Garantert amerikansk

Onsdag 28. januar var siste frist for den såkalte RFI-en, request for information, for de tre nye presidentflyene som det amerikanske flyvåpenet skal bestille.

Det som nå er klart, er at også VC-25-erstatteren kommer til å være amerikansk.

Airbus-eier EADS har nemlig trukket seg fra anbudskampen. Dermed står erkekonkurrenten Boeing igjen alene i ringen.

Sjokkontrakt

Ifølge Aviation Weeks luftfartskilder, er ett av motivene til EADS at de ikke ønsker nok en politisk tvekamp med Boeing i Washington, slik de hadde på denne tida i fjor.

Da hadde EADS North America og den amerikanske partneren Northrop Grumman vunnet kontrakten på 179 nye militære tankfly som skal erstatte Boeing KC-135 Stratotanker.

Boeing og politikerne, som var i innledningen av presidentvalgkampen, var sjokkerte over at en forsvarskontrakt verdt 35 milliarder dollar gikk til Europa.

Boeing protesterte og vant fram da den amerikanske kongressen senere gjorde om Pentagons avgjørelse.

En ny anbudsrunde er rett rundt hjørnet.

Les også:

Dette er EADS' militærutgave av A330, her sammen med en B2 Spirit stealthbomber Foto: USAF

Les også: Dråpen som fikk stealthflyet til å styrte

Fortsatt Boeing 747?

Mens EADS vurderte stort sett alle sine største airbusfly som en mulig kandidat til det nye Air Force One.

Både A340, A330, den kommende A350 XWB og ikke minst superjumboen A380.

Nå er det slettes ikke usannsynlig at det derimot er den originale jumbojeten som fortsetter i presidentens tjeneste. Dagens VC-25 er basert på en 747-200B.

Ifølge Boeing jobber de med to kandidater, nemlig 787 Dreamliner og 747-8.

Førstnevnte skal etter mange forsinkelser trolig settes i trafikk om ett år, mens den forlengede og redesignede 747-en etter planen skal leveres på tampen av 2010.

Les også:

Roosevelt, Kennedy og Bush

Boeing debuterte som presidenttransportør i januar 1943, da selskapet fløy Franklin D. Roosevelt til Casablanca-konferansen med Winston Churchill i en 314 Clipper.

Siden 1962 har Boeing vært hoffleverandør. Først med arbeidshesten 707-320B, det første Air Force One med jetmotorer, som først ble benyttet av John F. Kennedy og senere ytterligere seks presidenter.

Deretter med dagens fly som ble bestilt av Ronald Reagan og tatt i bruk av George H.W. Bush 6. september 1990.

Kan snuse inn nyflylukta

Det amerikanske flyvåpenet skal bestille tre eksemplarer av det nye presidentflyet med levering i 2017, 2019 og 2021.

Men ettersom det offentlige USA opererer med fiskalåret 2017, som begynner 1. oktober 2016, finnes det en mulighet for at Barack Obama kan benytte overgangsperioden i et fabrikknytt fly.

Forutsetningene er at Obama faktisk stiller til gjenvalg og vinner i 2012, samt at Boeing holder tidsskjemaet og ikke i mellomtida har gått dukken i finanskrise og generell nedgang i luftfarten.

Les også:

Med en slik 314 Clipper fraktet Boeing en president for første gang. Det var imidlertid før flyet fikk betegnelsen Air Force One. Foto: Boeing
Boeings nye versjon av den klassiske jumbojeten, 747-8, er én av kandidatene til å bli det neste Air Force One om ni år. Foto: Boeing Boeing Graphics