Styreleder Per Arne Watle i ICB skal diskutere med resten av representantene fra europeisk luftfart ulike bidrag de kan få til å komme seg gjennom den nye krisa. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

– Flybransjen trenger hjelp

Per Arne Watle har siden 2008 ledet EUs Industry Consultation Body (ICB). Her representerer han hele flybransjen og rådgir EU-kommisjonen i arbeidet med å etablere et felles europeisk luftrom.

– Samfunnsansvar

Det gigantiske EU-prosjektet Sesar (Singel European Sky ATM Research) har som mål å opprette et felleseuropeisk luftrom i 2020.

Les saken: Luftkamp om milliarder

Nå er frykten at vulkanutbruddet på Island skal dytte europeisk luftfart inn i en ny dyp krise som kan vanskeliggjøre det største utviklingsprosjektet i EU noensinne.

– Situasjonen nå er helt ekstraordinær. Skal vi lykkes med å etablere et felles luftrom, er vi avhengig av stabilitet. Det er et felles samfunnsanliggende, understreker Watle.

Han møter resten av ICB i Brussel over helga der de skal diskutere problemstillinger knyttet til vulkanasken.

Dette organet representerer hele flybransjen, det vil si både flyselskaper, flytrafikkontroll, tilvirkningsindustri, flyplasser, værdataleverandører og ansatteorganisasjoner.

– Noe ICB kan bidra med, er at dette ikke blir alles kamp mot alle for å komme mest mulig skadesløst ut av situasjonen, sier Watle.

Mer støtte i USA

Han bekrefter at han vil ta opp spørsmålet om en form for økonomisk krisehjelp med de andre ICB-medlemmene.

Watle påpeker at amerikanske og europeiske myndigheter valgte to vidt forskjellige strategier i forrige store luftfartskrise, etter terrorangrepet 11. september 2001.

– I USA gikk myndighetene direkte inn med økonomisk støtte til flybransjen. I Europa fikk bransjen beskjed om å skjære ned og komme seg gjennom krisa på egen hånd, og vi ser at dette var sterkt konkurransevridende.

Ifølge ham kommer dette på toppen av en allerede skjevfordeling av transportmidler i EU til fordel for vei og jernbane og i flytrafikkens disfavør.

Permitteringer

– Tror du noen av luftfartsaktørene i Europa kommer til å bukke under nå som følge av vulkankrisa?

– Det vil jeg ikke spekulere i, annet enn at jeg legger til grunn at mange flyselskaper var i en anstrengt situasjon også før vulkanutbruddet på Island, svarer Watle.

Et av mange selskaper som nå strever, er Widerøe der Watle var sjef i elleve år fram til 2008. Widerøe sendte i går ut permitteringsvarsel til 600 bakkemannskaper og direktør Lars Kobberstad karakteriserer overfor NTB krisa som verre enn 11. september, fugleinfluensa og svineinfluensa.

Bedre risikovurdering

Watle er ikke sikker på om flytrafikken i Europa hadde unngått å stenge ned helt eller delvis selv om det allerede var etablert et felles luftrom.

– Det er ingen tvil om at det er mye å ta tak i etter denne hendelsen som har medført en bratt læringskurve for mange. Det har vist seg et behov for å kunne skille mer nyansert mellom de forskjellige risikonivåene. Det handler både om tilgjengelighet av data og metodene for å anvende dem. Det er åpenbart at det ligger læring og informasjon i dette som vi må ta med inn i arbeidet med å modernisere og effektivisere europeisk luftrom, sier Watle.

Les sakene: