Flere skrog for lang kyst

  • samferdsel2




Gunner mener at slike høyhastighetsbåter er mye mer effektivt og raskere enn tradisjonell veitransport.

Seks slike båter med en lengde på 250 meter vil kunne dekke kystlinjen fra Tromsø til Horten og få frem fisk raskere og billigere enn i dag.

Båtene vil få en hastighet på over 40 knop og vil kunne frakte 7000 tonn hver i spesialcontainere selv i vindstyrker opptil orkan og i bølgehøyder på opp i mot 15 meter.

Trippelskoget gir både høy hastighet og vesentlig høyere sikkerhet enn båter med enkeltskrog som i dag dominerer kysttransporten.

I hver knutepunktby vil de samarbeide med fire til fem små trimaraner på rundt 30 meter som kan transportere containere inn fra mindre steder.

Gunner peker på at dette er en kostbar løsning, men at en slik infrastruktur vil bli billigere enn utbygging av veier med samme kapasitet og gi mindre forurensning pr. tonnmil. Fartøytene vil kunne bruke LNG som drivstoff innenskjærs for å redusere NOx-utslipp, men gå over til langt billigere bunkersolje i havet.