Flere MTB- forbedringer

  • Forsvar

De nye fartøyene skal val leveres fra 2006 til 2009, hvor alle skal være i operativ drift. Kjøpesummen er på 3,6 milliarder kroner.

Ventetiden er over for Umoe Mandal. I det advent ble innledet underskrev Forsvaret kontrakten for bygging av fem Skjold-klasse missil torpedo båter, MTB-er.

Kontrakten er inngått med Skjold Prime Consortium, som består av Umoe Mandal, Kongsberg Defence and Aerospace og franske Armaris.

Totalsummen er på 3,6 milliarder kroner. Av disse er 1,6 milliarder gjenstand for gjenkjøp.

Gjenskjøpsavtalene er inngått med Armaris og Pratt and Whitney som leverer hovedmaskineri. De varer i rundt ti år og gir i følge Forsvarets Logistikkorganisasjon, gode muligheter for norsk forsvarsindustri.

- Kontraktssummen er innenfor de bevilgningene Stortinget har vedtatt i Stortingsproposisjon 45 (2000 - 2001). Innkjøp av nye sjømålsmissiler holdes utenfor, sier flaggkommandør Morten Jacobsen.

60 knop

De nye MTB-ene skiller seg noe ut fra KNM Skjold, som har vært i drift siden 1999. Først og fremst er fremdriftmaskineriet endret, fra to til fire gassturbiner koplet til vannjetaggregater.

Toppfarten skal være på 60 knop. Rekkevidden er rundt 700 nautiske mil ved 40 knops fart. Det gir Forsvaret store muligheter til å kontrollere havområdene med en begrenset flåtestyrke.

KNM Skjold er et SES-fartøy som flyter på en luftpute mellom to skrog. De bygges i kompositt materialer.

Båtene bygges av elementer som vakuumstøpes etter Scrimp-metoden. Dette gir et sterk skrog og er en meget miljøvennlig produksjonsmetode hvor arbeidstagerne unngår å bli eksponert for styrén.

KNM Skjold er bygget i glassfiberarmert polyester, mens de resterende fartøyene vil bruke fenolplast, som er langt mer brannsikker. Fenolplast brukes blat annet i brannvegger offshore.

KNM Skjold har vakt internasjonal oppsikt og har blant annet blitt testet av US Navy og US Coast Guard.