UNDERSØKER: SHT har funnet et brudd i en skinnetunge, og vil nå undersøke om denne var defekt fra før - eller om den røk da et tog sporet av mandag morgen. (Bilde: Jernbaneverket)

Flere jernbaneskinner

  • Motor

Av potten på 7,1 mrd. kroner, går 5,4 mrd til Jernbaneverket som får en vekst i sine budsjetter på over 20 prosent i forhold til 2006.

Investeringer i linjenettet får 2,2 mrd. kroner.

Skinnebra

– Årets statsbudsjett betyr at jernbane prioriteres. Med 50 prosent økning i investeringene kan viktige planer nå løftes fra tegnebordet - og omsettes i tiltak som gir oss en konkurransedyktig jernbane for et nytt årtusen,sier jernbanedirektør Steinar Killi. Og fortsetter:

- Dette er simpelthen et godt jernbanebudsjett, også fordi investeringene er konsentrerte og gir muligheter for en rasjonell framdrift av anleggene, sier en strålende fornøyd jernbanedirektør.

Fjerner flasker

Regjeringen vil gi 2,2 mrd. kroner til investeringer i linjenettet. Budsjettet legger opp til å konsentrere innsatsen der de største flaskehalsene befinner seg.

Dette betyr at store og viktige prosjekter i Vestkorridoren for Oslo som Lysaker stasjon og nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika kan gjennomføres rasjonelt. Det samme gjelder dobbeltsporutbyggingen mellom Sandnes og Stavanger.

– Bevilgningene til de nye store godsterminalene på Alnabru i Oslo og Ganddal ved Stavanger gir et etterlengtet løft for godstransport på jernbanen. I tillegg vil andre kapasitetsøkende tiltak som fjernstyringsutbyggingen på Nordlandsbanen gi grunnlag for å overføre mer godstrafikk fra veg til bane, sier Killi.