BRÅK: Flere havner innenfor støysonene på Gardermoen med forslaget til ny forskrift for støyforebygging. Her Lufthansas Airbus A380 under et besøk på Gardermoen nylig. (Bilde: Asbjørn Goa)

Flere innenfor Gardermoens støysoner

  • Motor

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) forsikrer likevel at endringene knapt vil føre til endringer sammenlignet med i dag.

Liten endring

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet går det fram at forslaget til revidert forskrift vil føre til en viss økning i antall støyutsatte i støysonene, men at økningen vil bli begrenset ved at flyene lander og tar av på ulike rullebaner om natten.

– Jeg legger til grunn at folk som bor innenfor støysonene, vil oppleve liten eller ingen endring i støybildet sammenlignet med i dag. En ny forskrift vil gi en klar forbedring for de tettest befolkede områdene i Oslo-området sammenlignet med om den gjeldende forskriften hadde blitt videreført, sier Kleppa i en pressemelding.

Unntak

Det er trafikkutviklingen ved hovedflyplassen som har skapt behovet for ny forskrift om støyforebygging, melder departementet.

Dagens forskrift fører til at det i stor grad er unntaksbestemmelsene som må benyttes for å få avviklet trafikken.

Forslaget til ny forskrift har vært til behandling siden 2005.

Rapport

Til høringen som nå skal i gang, er det også vedlagt en rapport fra SINTEF om støykonsekvensene.

Høringsfristen er 24. november.