Helikopteret av typem Mil Mi-8 styrtet på landingsbasen på Kapp Heer ved Barentsburg søndag ettermiddag. (Bilde: Sysselmannen på Svalbard)

Flere feil på ulykkesbasen

  • Motor

Helikopteret kom fra Longyearbyen med ni personer om bord da det styrtet på den russiske helikopterbasen Kapp Heer ved Barentsburg på Svalbard søndag ettermiddag.

Tre personer omkom i havariet og to ble alvorlig skadet da Mi-8-helikopteret krasjet inn i hangarbygget under landing.

Nå viser det seg at landingsbasen er og har vært beheftet med flere alvorlige mangler:

Gammelt utstyr

Både den russiske riksrevisjonen og det norske luftfartstilsynet har felt knusende dommer over helikopterbasen, skriver Aftenposten.

Da riksrevisjonen inspiserte basen i 2005 fant de ifølge avisa følgende:

  • Nødaggregatet hadde vært i bruk siden 1976 uten totaloverhaling
  • Fyrlykten og den mobile landingslysstasjonen var fra 1972 og ble forbudt brukt i 2002
  • Radioutstyr som hadde vært i bruk siden tidlig 1970-tall og for lengst hadde overskredet normal levetid

Overlevende og øyenvitner

Da Luftfartstilsynet førte tilsyn i Barentsburg i oktober 2007 ble det også påpekt mangler: Gammelt utstyr, lang responstid og for liten landingsplass.

Ifølge tilsynet har den russiske operatøren gjort enkelte utbedringer av infrastrukturen, mens det fortsatt gjenstår noe arbeid. De har fått en begrenset driftstillatelse for 2008.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) ankom Svalbard i går. De skal i dag snakke med overlevende og øyenvitner som befant seg på bakken i et forsøk på å finne årsaken til ulykken.