Flere feil i forkant av kantringen

Ålesund (NTB-Kjell Herskedal): Noe senere trakk det samme fartøyet ankerkjettingen i stikk motsatt retning av det den skal ha fått beskjed om. Samtidig varslet maskinsjefen om overoppheting, og ba om at presset på trusterne måtte reduseres.

Dette var opptakten til kantringen utenfor Shetland 12. april, der åtte av mannskapet på «Bourbon Dolphin» omkom, slik førstestyrmann Geir Syversen skildret det under sjøforklaringen i Sunnmøre tingrett i Ålesund onsdag.

Skulle hjelpe

«Highland Valour» skulle hjelpe til for å lette på trykket fra «Bourbon Dolphin»s ankerkjetting. Det som ifølge Syversen skjedde var at «Highland Valour» mistet grepet på ankerkjettingen, slik at trykket økte, samtidig som «Highland Valour» driftet med høy hastighet mot «Bourbon Dolphin».

– En kollisjon var nesten uunngåelig, sa førstestyrmannen.

Kollisjonen ble unngått ved at overstyrmannen ga full gass fremover.

«Highland Valour» gjorde deretter fire nye forsøk på å koble seg til kjettingen, men bommet på alle fire. Mens dette pågikk, prøvde overstyrmannen å holde «Bourbon Dolphin» opp mot vind og strøm, med full trusterkapasitet. Klokken 15.45 ringte førstemaskinisten og varslet om overoppheting, kom det fram under sjøforklaringen.

– Vi ble bedt om å redusere trusterkapasiteten Overstyrmannen sa at det kunne vi ikke gjøre, for da ville vi ha driftet for langt bort fra ankerposisjonen, sa Syversen.

Fem forsøk

Syversen forteller at på femte forsøk greide «Highland Valour» å fange kjettingen. Da var klokken 16.45. Problemet var at «Highland Valour» trakk i stikk motsatt retning av det den fikk beskjed om. Dette pågikk i ca. 30 sekunder. Det ga en gal visning på kjettingen. Båten ble dratt mer over mot babord.

– Kapteinen kom på brua og spurte «Highland Valour» over VHF om han visste forskjell på nord, øst, sør og vest. Da kom han over i riktig retning.

Klokken 16.50 ringte maskinsjefen igjen. Han ba om at presset på trusterne måtte reduseres, eller så måtte han kutte for å unngå ødeleggelser. Maskinsjefen kommuniserte direkte med maskinsjefen, mens kapteinen overtok kommandoen. Kapteinen begynte da å kjøre ballast over til styrbord.

Alt dette skjedde i forkant av kantringen, fortalte førstestyrmann Geir Syversen under sjøforklaringen.

Syversen fortsetter sin forklaring etter pausen onsdag ettermiddag. (©NTB)