PRODUKSJON

Flagger ikke ut

Hugo Ryvik
8. juli 2003 - 08:00

Åmot: Mye elektrisk installasjonsmateriell blir nå produsert i Øst-Europa.

Arbeidskraften der er så billig at fabrikkeierne ikke ønsker å bruke penger på automatisering i Norge. Det gjelder ikke Elko som har vært i bransjen siden 1945.

De innså tidlig at mennesker ikke har nubbesjanse til å montere like fort og effektivt som maskiner når det er snakk om storserieproduksjon. Særlig ikke når mange deler små skal sammenstilles til ett produkt.

Gjennom snart 30 år har fabrikken i Buskerud automatisert over en lav sko og er i dag en av Norges mest automatiserte. Derfor er det lite å tjene på å flytte produksjonen til et lavkostland.

- Lønnskostnadene pr. produkt er veldig lave hos oss. Bare fire operatører trengs for å produsere 10.000 stikkontakter om dagen, sier produksjonssjef Torstein Medhus.

Lånte pengene

Fabrikken i Åmot ble startet i 1970. Den produserer stikkontakter, brytere, telefon- og datakontakter og annet elektrisk installasjonsmateriell. I 1975 ble det klart for eierne at de måtte automatisere for å henge med i dansen.

De tok sjansen på å låne penger til et en rundbordsautomat som erstattet mange produksjonsarbeidere. Det ga mersmak. Gjennom flere år ble nesten hele det økonomiske overskuddet brukt til mer automatiseringsutstyr.

De siste årene er fem prosent av årsomsetningen satt av til nye investeringer. Bedriften har brukt 86 millioner kroner på produksjonsutstyr og bygninger siden 2000, til tross for investeringsbrems i 2002.

I år er investeringsbudsjettet på 25 millioner kroner. Investeringsplanene omfatter blant annet to nye plastmaskiner, hvor plastdekslene skal bli stablet automatisk i stedet for å tømmes i pallekarmer. I tillegg vurderer Elko å installere sentralanlegg for automatisk transport av plastråstoff. Men først må de standardisere på færre plastvarianter.

Tøffere tider

Elko har gått med solid overskudd i mange år. Men nå er priskonkurransen i ferd med å hardne til. I det siste har det vært en sterk tilbakegang for tele- og datakontakter. Markedet for sterkstrømsmateriell er også på vei ned. Selv om lønnskostnadene ikke er noen stor belastning, er det kostbart for bedriften å holde seg kontinuerlig oppdatert med topp moderne produksjonsutstyr. Medhus er likevel ikke særlig bekymret for fremtiden.

- Kvalitet lønner seg. Vi selger bare til elektrogrossister og tar utgangspunkt i hvordan norske elektrikere jobber. Elektroinstallatørene vet at monteringstiden pr. punkt er langt dyrere enn materiellkostnadene. De betaler gjerne mer for stikkontakter som det går fortere å montere, sier han.

Produksjonssjefen påpeker også at prisen på produktene i stor grad styres av prisen på metall. Så lenge Elko og produksjonsbedrifter i Øst-Europa betaler omtrent det samme for metallet, vil det ikke bli store prisforskjeller på sluttproduktet, mener han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.