Yme skal skrotes. Men fjerningen av plattformen lar vente på seg. (Bilde: Jesper Holm, Esvagt Don)

YME-SKANDALEN

Fjerningen av Yme er utsatt

Og vinterstid vil det bli vanskeligere.

Fjerningen av Yme-plattformen er utsatt. Egentlig skulle den ha blitt fjerne i sommer, men det kommer ikke til å skje.

Det bekrefter Talisman for Teknisk Ukeblad.

Som Teknisk Ukeblad tidligere har meldt var det store muligheter for at gigantskipet som skal løfte Yme, Pioneering Spirit, kunne bli forsinket.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

Fjerde kvartal

– Vi forholder oss til Excalibur Marine Contractors/Allseas hva angår tungløftefartøy for fjerning av Yme-plattformen. Den siste oppdateringen vi fikk fra dem tilsier at fjerningen vil bli gjennomført fjerde kvartal 2015, sier juridisk direktør i Talisman, Vidar Nedrebø.

– Men dette vil vi naturlig nok følge opp fortløpende med leverandøren, legger han til.

At fjerningen nå blir flyttet fra sommerstid kan få praktiske konsekvenser – rett og slett fordi det er enklere å gjøre slike løft og fjerninger på sommerstid.

Les også: Dette kjempeskipet skal løfte Sverdrup-dekkene

Verre på vinteren

Nedrebø sier at det vil bli mer utfordrende på høsten og vinteren enn om operasjonen hadde gått som planlagt på sommeren.

– Det er ikke tvil om at det nok vil bli mer utfordrende å finne et værvindu hvor operasjonen faktisk kan gjennomføres i høst-/vinterhalvåret enn dersom fjerningen hadde blitt gjennomført i sommerhalvåret, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han legger til at det nettopp er derfor de valgte tungløftefartøyet Pioneering Spirit.

– Muligheten for fjerning i høst-/vinterhalvåret talte i sin tid nettopp til fordel for valg av Allseas/Pioneering Spirit som fjerningsalternativ, fordi den har muligheten til å gjennomføre fjerningen i langt grovere sjø enn de andre alternativene på markedet. Så dette er noe vi har tatt med i vår planlegging, sier han.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

Legges dødt

Pioneering Spirit er 382 meter lang og 124 meter bred og er spesialkonstruert for å fjerne plattformdekk.

Selve løftet vil kunne gjennomføres på under ett minutt. Operatøren skriver at denne delen av operasjonen er anslått til å ta åtte sekunder, fremkommer det i avslutningsplanen som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt.

Yme-plattformen er en av Norges største industriskandaler gjennom tidene. Plattformen skal skrotes etter at den har kostet et tosifret antall milliarder kroner, og uten at den har produsert en dråpe olje. Det kommer den heller ikke til å gjøre.

Tidligere i år ble det kjent at Yme-partnerne ikke kommer til å gå videre med prosjektet, selv om det fortsatt ligger olje for titalls milliarder i bakken.

Mistet oljejobben: Mistet oljejobben, fikk langt høyere lønn i kommunen