OVERSER: Sony er blinde for kundenes ønsker om å kunne spille PS2-spill på PS3. Nå tar de vekk hele støtten. Mange kunder reagerer med sinne og fortvilelse, men det bryr ikke Sony seg om.. (Bilde: Colourbox)
UTDATERT: Alle spillene du har kjøpt til Playstation 2 kan ende opp med å samle støv om du kjøper den nye, billige Playstation 3-modellen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
GENERASJONSSKIFTE: De gamle stortitlene fra Playstation 2-tiden, som for eksempel Final Fantasy XII, kommer ikke til å fungere på de nye Playstation 3-modellene. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Fjerner støtte for Playstation 2

  • t2

Sony må spare

  • Analyser av den første Playstation 3-modellen med 60 GB harddisk viste at produksjonskostnadene for Sony var hele 840 dollar per konsoll.
  • Lanseringsprisen var 599 dollar, altså tapte Sony over 240 dollar per enhet.
  • Det er anslått at hardware-støtten for PS2-spill kostet Sony rundt 30 dollar per konsoll, en kostnad som nå altså er eliminert.
  • Sony håper å gå i null på produksjonskostnad i forhold til salgsprisen innen årsskiftet.

Sony lanserte 10. oktober en ny og nedstrippet Playstation 3-modell med 40 GB harddisk, uten minnekortleser og med kun to USB-porter i stedet for de fire som var standard på den tidligere versjonen. Støtten for Playstation 2-spill ble også tatt vekk, mens den veiledende prisen ble redusert fra 5995 til 3995 kroner.

– PS2-kompatibiliteten ble delvis tatt vekk på grunn av det stadig økende antallet titler til Playstation 3, sier kommunikasjonsdirektør i Sony Computer Entertainment Europe, Nick Sharples, til Forbrukerteknologi.

Støtter Playstation 1

Han forklarer at det er stor forskjell på PS3-kompatibiliteten når det gjelder spill til den originale Playstation og til Playstation 2, ettersom de behandles ulikt inne i konsollen.

– Playstation 3 har aldri vært utstyrt med verken prosessor eller grafikkhardware fra den første Playstation-modellen, og kompatibiliteten med disse spillene har helt fra begynnelsen vært gjort gjennom programvaren. Dermed vil støtten for PS1-spill forbli den samme uansett hvor mye Playstation 3-konsollen blir forandret, sier han.

Forskjell på maskinene

Allerede fra begynnelsen var det forskjell på maskinene som ble solgt i USA og Japan og de maskinene som ble solgt i Europa. Amerikanerne og japanerne fikk nærmest 90 prosent PS2-kompatibilitet, mens europeerne måtte ta til takke med en noe lavere prosentandel.

– 20 GB- og 60 GB-modellene som ble lansert i USA og Japan kom med både Emotion Engine- og Graphics Synthesizer-brikkene som fantes i Playstation 2. Den første Europa-modellen hadde bare en nedstrippet versjon av Graphics Synthesizer-brikken og ingen Emotion Engine i det hele tatt, sier Sharples.





Dyrt og vanskelig

Den nye, billigere Playstation 3-boksen har ikke noen av delene. Dermed ville en eventuell PS2-kompatibilitet måtte gjøres kun via software.

– Det enorme antallet Playstation 2-spill, sammen med den komplekse prosessen det er å utvikle software-emulering for hver enkelt tittel betyr at det ville blitt en både teknisk vanskelig, tidskrevende og dyr prosess for oss. Våre utviklingsressurser brukes i stedet på å utvikle nye og innovative funksjoner og tjenester for Playstation 3, sier Sharples.

Han legger til at 60 GB-pakken med en ekstra kontroller og to spill fremdeles er bakoverkompatibel med de fleste Playstation 2-titler, og at de som synes dette er viktig, bør kjøpe denne så lenge den enda er tilgjengelig i butikkene.