(Bilde: Frank Mohn AS)
(Bilde: Frank Mohn AS)
(Bilde: Frank Mohn)

Fjerner miljøbomber fra havbunnen

Murmansk-vraket har for alvor satt farlige skipsvrak på dagsordenen. Og det mangler ikke på lovord fra juryformann for ONS-prisen Rolf Wiborg, som til daglig er å finne i Oljedirektoratet, når Teknisk Ukeblad ber om hans syn på Frank Mohns Remote Off Loading System.

– Vi synes dette er et veldig spennende system. Det er svar på et problem som vi har med skipsvrak.

Tusenvis av miljøbomber

Bare langs norskekysten ligger flere tusen vrak som ikke er sjekket for mulige miljøgifter og tungmetaller. Mange av dem inneholder store mengder olje. Det var årsaken til at Frank Mohn på begynnelsen av 90-tallet begynte å utvikle en egen fjernstyrt teknologi for tømming av forliste skip.

Det skjedde i samarbeid med myndighetene, forteller prosjektleder i Frank Mohn, Rune Osmundsen.

– De så at de mange skipsvrakene utgjorde en trussel, men ønsket ikke å bruke dykkere i opprydningsarbeidet. Vårt system er utviklet for å slippe å ha dykkere i vannet, som kan inneholde farlige miljøgifter. Mange av skipene inneholder også eksplosiver som kan gå av.

Fjernstyrt pumping

Enkelt fortalt er Remote Off Loading System et fjernstyrt verktøy. Det fjernstyres ned til det forliste skipet. Det festes så til skutesiden, hvor det borer seg gjennom skipets skuteside og inn til selve tankene. Dette gjelder skip med både enkeltskrog og dobbeltskrog. Når hullet er boret, blir oljen pumpet opp til et skip på overflaten.

– Hjertet i produktet er pumpen som brukes til å pumpe ut oljen eller kjemikaliene, mener Osmundsen.



Sikkerhet

Historisk sett har olje fra forliste skip blitt fjernet ved å bruke dykkere som utfører selve tømmingsarbeidet. Det er både risikofylt, tidkrevende og ikke minst kostnadskrevende.

– Fortsatt er dykkere vår fremste konkurrent på grunt vann. Men vårt system egner seg også svært godt på grunt vann, det er ikke mange som driver med dette, forsikrer Osmundsen.

Juryformann for ONS-prisen Rolf Wiborg setter spesielt pris på helse-, miljø- og sikkerhetsaspektet.

– Dette systemet reduserer faren for ulykker. Selskapet er i dag operativt over hele verden og har en 24 timers service. Frank Mohn har bevist at dette er et kommersielt produkt som bidrar til økt sikkerhet.

Voksende marked

Hvert år utfører selskapet mellom 30 og 40 slike jobber over og under vann rundt om i hele verden. De har tømt skip i forskjellige størrelser og tankvolum, vær, klima, og ulike dybder.

– Systemet har høy kapasitet, og det er svært fleksibelt både i forhold til dybde og andre ytre forhold, sier prosjektlederen.



Innovasjonsprisen deles ut onsdag 27. august i Stavanger.