Fjærlett fra Bamble

Kommende bilgenerasjoners innredningsdetaljer blir fjærlette i forhold til dagens. Fra neste høst skal en ny fabrikk i Bamble produsere bildeler av ekspandert polypropylen (EPP), som veier under en halv kilo pr. kubikkdesimeter. Dette materialet danner grunnlaget for den nye norske bildelfabrikken som amerikansk kapital og norske hoder skal bygge for 290 millioner kroner.

Den nye fabrikken for bildeler i plast får adresse i skogen ved Rafnes i Bamble. I nærheten ligger petrokjemianlegget til Borealis – som ble bygd for produksjon av polypropylen- og polyetylenplast.

Andover Industries er navnet til selskapet som har valgt å satse på Grenland-området og norsk plastkunnskap. Bedriften, som startet i 1953, er spesialister på plaststøping med midlere trykk og har de siste årene utviklet bildeler i ekspandert polypropylen. Selskapet har også utviklet maskinene som lager delene.

Rett tid - null feil

Den nye kunnskapen rykker inn i Bambleskogen ved at 90 millioner kroner investeres i den første fasen og 200 i den andre. – Først skal det bygges produksjonshall med kontorfløy og et lite kontrollaboratorium, forteller administrerende direktør, cand. real. Tor Johannessen.

Bildelfabrikken i Bamble får navnet Andover Industrier A/S og baserer seg på rettidige leveranser av deler som skal produseres med null feil. Det norske selskapet reiser råbygget og amerikanerne fyller det med maskiner og utstyr. – Vi regner med å ha ansatt ti fagarbeidere i første kvartal 2001 og regner med at de første leveransene går ut døra neste høst.

Johannessen presiserer at anlegget ikke kunne ha blitt realisert uten selskapet Vekst i Grenland og deres innsats for å skaffe industriarbeidsplasser ti området. Dette selskapet sørget også for at Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) kom inn i bildet med midler. – Jeg må også presisere at vi ikke hadde kunnet oppnå leveranser til bilindustrien i Europa uten å ha det velrenommerte morselskapet i ryggen.

Innredningsdetaljer

Leveransene dreier seg i første rekke om innredningsdetaljer til biler, først og fremst laget med den nye teknikken med ekspanderte

PP-«korn» støpt inn i en form sammen med den huden som danner overflaten til delen. Denne teknikken gir, ifølge bakgrunnsstoff fra amerikanske Andover, ekstremt lette deler som koster lite, er greie å produsere til riktig tid med riktig kvalitet, og som lett lar seg resirkulere.

Dette skulle passe inn i bilfabrikkenes filosofi om lettere biler til konkurransedyktig pris, biler som møter de kommende kravene om lavere forbruk og ett hundre prosent resirkulerbarhet.

Andover Industries i Ohio har patent også på denne teknikken – ved siden av en rekke andre patenter som har vakt oppsikt i bransjen. Ett av de nye patentene beskriver en ny teknikk for å lage førsteklasses bildeler av resirkulerte bilgummihjul.

Hud-i-form

Noe av poenget med den nye støpeteknikken Controlled Press Molding (CPM) er at man med meget lette materialer kan lage hud og innhold på delen i én og samme operasjon.

Innsiden av en bildør besto før av en mengde detaljer. Nå kan Andover, ifølge produksjonssjef Geir Glittum, lage biten i ett stykke for en brøkdel av prisen med en fraksjon av vekten – i ett og samme materiale som er maksimalt velegnet for gjenvinning. Når fabrikken også har utviklet metoder for rask og sikker innfesting av de lette delene, og like rask demontering ved gjenvinning, har virksomheten oppnådd en vinn-vinn-situasjon. Det er dette bilindustrien er på jakt etter.

Eksakt styring

Teknikken med dørsidene – basert på EPP-korn – er ikke ulik den du finner som støtsikrende emballasje for elektronikkprodukter og liknende. Kornene, som i stor grad skal bestå av luft og tynt skinn, har hver for seg ingen fremragende mekaniske egenskaper. Derfor må produksjonsteknikken kompensere for dette. God mekanisk sammenføying mellom PP-kornene, og mellom kornene og PP-huden, oppnås ved eksakt styring av trykk og temperatur i støpeprosessen. Dette er dels simulert i store datamaskiner, dels utprøvd i Andovers prøvefabrikker i Ohio.

Med utgangspunkt i at Andover har en rekke ulike patenter, kan det senere bli aktuelt for Bamble-fabrikken å produsere deler også i andre materialer og med andre teknikker.