LGs illustrajon av "The Cloud".
Kontaktlisten henter info fra nett.
Samsungs Super-AMOLED.
Den nye Meego-plattformen.
Android (og AMOLED) fra HTC.
To telefoner for fem målgrupper.

Fire trender vi får se mer til

Mobilprodusentene fornyer seg som aldri før.

Nå er det slik at mobilprodusentene må komme med nye ideer og få på plass ny teknologi og kraftigere maskinvare for hvert år som går, for å være konkurransedyktige. Til tross for at det ikke ble lansert like mange modeller som vi er vant til på Mobile World Congress forrige uke, betyr ikke dette at produsentene ligger på latsiden. Her er noe av det du kan forvente neste gang du kjøper ny mobiltelefon.

Internett blir lagringsplass

Når du tidligere installerte et program på mobiltelefonen din, installerte du det på mobilen. Enkelt og greit. Nå er det imidlertid vanligere og vanligere at du kun installerer små deler av et program på mobiltelefonen, mens resten ligger på internett. Eksempler på dette er for eksempel Facebook-applikasjoner og programvare som viser vær og temperatur over hele verden.

Særlig på synkroniseringsfronten kommer vi til å lagre mindre og mindre data lokalt, mens vi har mer informasjon tilgjengelig enn noensinne - via nettet. Et spesifikt eksempel er telefonboken i Windows Phone 7 Series, der du kan klikke på en kontakt i telefonboken din og få opp Facebook-status, Twitter-oppdateringer, bilder kontakten har postet på nettbaserte bildetjenester, kart over hvor personen befinner seg og annen informasjon som ikke er lagret på mobilen din, men på nett.

LGs Air Sync-tjeneste er et annet eksempel. Her er tanken at datamaskinen din alltid skal være synkronisert med mobiltelefonen din, samme hvor du befinner deg. Dette gjøres ved at synkroniseringen skjer via en server på internett, istedenfor for via lokale forbindelser som Bluetooth eller kabel.

Du vil i svært mange tilfeller høre uttrykket "The cloud" i forbindelse med slike tjenester. Noen helt nøyaktig definisjon av "the cloud" er vanskelig å gi, men det dreier seg i grove trekk om stedene der programmer som forer mobiltelefoner og datamaskiner med informasjon ligger lagret på nettet.

Skjermer blir "supre"

TFT-skjermer, som i mange år var rosinen i pølsa når vi snakket om skjermer, er på god vei til å bli utdatert. Den største pådriveren av ny skjermteknologi er Samsung, som det siste året har brukt AMOLED-skjermer i alle toppmodellene sine. En AMOLED-skjerm bruker mindre strøm, samtidig som bildet blir bedre enn på en typisk LCD-skjerm.

I fjor var det få (ingen..?) andre produsenter enn Samsung som leverte mobiltelefoner med AMOLED-skjermer, men på Mobile World Congress kunne blant annet HTC vise frem Legend, som hadde et uvanlig skarpt bilde - og riktig: Den er utstyrt med AMOLED-skjerm.

Det er selvsagt mistenkelig bra timing at Samsung lanserer sin første telefon med Super-AMOLED (enda lavere strømforbruk, enda bedre bilde, krever mindre fysisk plass) samtidig som de første AMOLED-skjermene begynner å dukke opp hos konkurrentene.

Åpnere plattformer

Nokia er allerede ute med Symbian^3, og du kan forvente telefoner med denne plattformen i løpet av kort tid (kildekoden ligger allerede tilgjengelig her), den finske produsenten lanserte også nylig MeeGo, som er en sammenslåing av de mobile Linux-distroene Maemo og Moblin.

Googles Android er allerede på god vei mot en solid markedsposisjon, og er på plass i telefoner hos alle de rene mobilprodusentene bortsett fra Nokia (naturlig nok, når man ser på Nokias satsing på Symbian og MeeGo). Samtidig dukker det opp stadig flere Linux-baserte plattformer som Samsungs Bada og Emblaze Mobile/Access sitt elegante Else Intuition

Apple og Microsoft er de eneste selskapene som ikke ser ut til å slenge seg på den åpne bølgen, noe som i og for seg er forståelig. Apple lanserer kun én telefon i året, og den kjører Iphone OS. Microsoft på sin side tjener penger på å lage programvare, ikke fysiske produkter.

Etter Windows Phone 7 Series-lanseringen i Barcelona ble Microsoft-sjef Steve Ballmer spurt om det var planer om å gjøre Windows Phone X Series åpnere i fremtiden, og var krystallklar i svaret sitt: "We have a really simple strategy: First we make something, then we sell it."

Uansett er det ingen tvil om at det kommer til å florere av telefoner med åpne operativsystemer, og flere skal det bli.

Bredere målgrupper

Den observante leser har muligens fått med seg at produsentene har lagt sin elsk på ordet "mini". Vi kan på sparket oppsummere følgende modeller: HTC HD Mini, Sony Ericsson X10 Mini, Sony Ericsson X10 Mini Pro, Nokia N97 Mini, LG GD880 Mini.

Felles for alle de nevnte modellene, bortsett fra LG GD880 Mini, er at det er snakk om allerede lanserte modeller, laget i en mindre utgave. Dette er for å kapre mobilkjøperne som ikke nødvendigvis er ute etter en gedigen skjerm (og dermed stor telefon), samtidig som de gjerne vil ha alle mulighetene du får i en vanlig profftelefon.

Sony Ericsson er muligens den som gir deg flest valgmuligheter. Xperia X10 er telefonen for deg som vil ha diger skjerm, X10 Mini er for deg som vil ha en liten telefon, mens X10 Mini Pro er for deg som vil ha en liten telefon med utskyvbart qwerty-tastatur. I tillegg lanserte produsenten videotelefonen Vivaz i to varianter:  én versjon med og én versjon uten fulltastatur. 

Mer om Sony Ericsson-lanseringen leser du her >>

Fujitsu og NTT Docomo kom imidlertid med et produkt som gir deg flere valgmuligheter enn alle de andre produsentene til sammen. De lanserte nemlig en telefon du kan sette sammen selv, og bytte ut deler etter behov - på samme måte som med en PC. Mer om denne telefonen leser du her.