Prosjektleder for Stor-Krifast, Per Bjørn Gjelsten, med kvikkleireområdet i bakgrunnen. Bak kvikkleireområdet arbeides det med innslaget til Høgsettunnelen. (Bilde: Kjell Herskedal))

Fire ganger mer kvikkleire enn regnet med ved Krifast

  • arkivnyheter

Kvikkleiren må stabiliseres før byggingen av permanente tilførselsveger til Høgsettunnelen på E39, som akkurat er påbegynt.

-Vi visste at det var noe kvikkleire i området. Nærmere undersøkelser viser at omfanget er mye større enn vi har vært klar over fra starten av, sier prosjektleder for StorKrifast, Per Bjørn Gjelsten, til Våre Veger.

Statens vegvesen regner med at det vil gå med 125.000 meter kalk- og sementpæling for å stabilisere området, tilsvarende 3.875 tonn kalk og sement.





Regner på ekstrakostnadene

Entreprentøren for Høgsettunnelen, Betonmast og Mika, regner nå på ekstrakostnadene. I mellomtiden skal dagens veg legges om for å frigjøre hele området som inneholder kvikkleire. Dette skjer like over nyttår. Pælingen starter allerede i vinter.

-Det er ikke uvanlig med kvikkleire ved veganlegg i Trøndelag. Senest så vi et eksempel på det under byggingen av Orkdalsvegen. Men her i Møre og Romsdal er kvikkleire helt uvanlig. Jeg kjenner ikke til andre tilfeller enn dette, sier Gjelsten.

Han vet ikke hvor mye ekstraarbeidene vil fordyre. Om det vil medføre så store kostnader at bompengeperioden på Krifast må forlenges ytterligere, tviler Gjelsten på. Årsaken er at den øvrige delen av veganlegget Knutset-Høgset ser ut til å bli noe rimeligere enn regnet med. Disse pengene kan brukes til sikring av kvikkleiren på Høgset.