Fire alternativer for ny E39

  • arkivnyheter

Strekningen som nå skal innpasses i en ny reguleringsplan, er rundt tre kilometer lang og har to broer, én over Audna i øst og én over Tarvann i vest, melder Vegvesenet, som skal presentere en konsekvensanalyse samt kostnadsoverslag for alle de fire ulike traséene. Målsettingen er at et forslag til kommunedelsplan med anbefalt trasé er klar til politisk behandling innen sommeren 2010 og at vedtak fattes i Lindesnes kommunestyre sommer/tidlig høst 2010.

Rød trasé

Går hovedsaklig i tunnel fra den krysser Audna til den kommer ut ved Tarvann. Herfra går den videre i brospenn til den knytter seg til den nye fire kilometer lange Fardal-Osestad-traseen, som vil stå ferdig allerede i 2012.

Gul trasé

Går i et kort tunnelløp etter å ha krysset Audna og videre vestover til den krysser Tarvann. I et alternativ, orange linje på kartet, går deler av traséen i tunnel også under Store Eigåsen.

Fiolett trasé

Følger gul trasé den første kilometeren og går deretter i mer nordlig retning, nærmere dagens bebyggelse. Videre i en tunnel nummer to under Lille Eigåsen og forbi Livold på sydsiden av bebyggelsen og krysser Tarvannet i nordenden ved Giskedalskilen.

Blå trasé

Følger dagens E39 trasé i øst forbi Vigeland sentrum. Deretter følger den en litt mer sydlig trasé bak Livoldsenteret før den krysser Tarvann på samme sted som fiolett trasé.