NETTARKIV

Finn fem teknologifeil før innspillingen

IKKE ALT ER TIDSRIKTIG: Hvor mange feil klarer du å finne? Du skal luke ut ting eller teknologier som ikke hører hjemme i 1940-årene. Bildet er fra Max Manus-innspillingen 15. april på Karl Johan I Oslo.
IKKE ALT ER TIDSRIKTIG: Hvor mange feil klarer du å finne? Du skal luke ut ting eller teknologier som ikke hører hjemme i 1940-årene. Bildet er fra Max Manus-innspillingen 15. april på Karl Johan I Oslo. Bilde: SCANPIX
Trond Heggelund
21. apr. 2008 - 15:12

Innspillingslederen har ansvaret for et hav av detaljer som må være helt tidsriktige. Dessuten må du ha kontroll på bevegelsene til over 600 statister og et dusin skuespillere.

Mye av det filmteamet til Max Manus-filmen har slitt med er å gjenskape Oslo slik det så ut i 9. april 1940 og frem til frigjøringsdagen 8. mai 1945.



Det som ikke lar seg gjøre i virkeligheten under filmopptaket må visual effects-spesialistene ta seg av når filmen skal digitalt behandles etterpå. Men dette arbeidet er både tidkrevende og svært dyrt.

Derfor må du som innspillingsleder plukke ut teknologifeilene slik at innspillingen går som planlagt og at produsenten holder seg innenfor budsjettet på 50 millioner kroner. Svaret på oppgaven finner du på neste side.



Her er svarene på Finn fem teknologifeil

Det er ikke lett å være innspillingsleder for en storfilm som Max Manus. Her er de mest opplagte feilene:

  1. Lysreklame med Canon, Elektrovakuum og Expert osv. må fjernes eller så må annen kameravinkling velges. Skiltene kan eventuelt fjernes digitalt i visual effects etter opptaket.
  2. Pressefotograf anno 2008 må fjernes ettersom opptaket skal være fra 1940-årene.
  3. Varebiler og busser må fjernes før filmopptaket starter.
  4. Tysk soldat fotograferer annen soldat med kameramobil. De hadde neppe mobiltelefoner da krigen kom til Norge.
  5. Sperregjerde i plast må fjernes før filmopptak.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.