(Bilde: colourbox.com)

Fingeravtrykk gir hodebry

  • datatele

Personvernnemnda klarer ikke å bestemme seg for hvordan de skal formulere vedtakene i biometri-sakene de behandlet forrige uke.

Ett ja fra nemnda

Det gjelder ESSOs ønske om å få bruke fingeravtrykk for å identifisere sjåfører som skal kjøre inn til tankanlegg, og REMA1000s forespørsel om at de ansatte skal registrere sine arbeidstimer med fingeravtrykkene sine.

Etter det TU.no kjenner til har en av sakene fått klarsignal fra Personvernnemnda, men de har ennå ikke offentliggjort noe vedtak i sakene.

Tolkningsproblem

- Sakene er ikke ferdigbehandlet. Det er fremdeles flere syn på hvordan vi skal formulere vedtakene, og vi er nødt til å bli enige først, sier Personvernnemndas leder, professor Jon Bing.

Nemndas medlemmer diskuterer nå sakens kjerne, nemlig hvordan personopplysningsloven skal tolkes, per e-post. Dersom de ikke blir enige på denne måten, blir det ny gjennomgang av sakene i deres neste møte 20. mars.

- Men vi håper vi skal få det klart før den tid, sier Bing.

Lang behandling

Han vil ikke bekrefte at klagebehandlingen, som nå har tatt to møter og nesten en uke, drøyer i tid på grunn av virkningene vedtakene vil få for andre, lignende saker.

SAS Braathens har blant annet fått avslag fra Datatilsynet tidligere, når de har søkt om å få bruke fingeravtrykk for å kunne forsikre seg om at passasjerene som sjekker inn bagasje er de samme som går ombord i flyet.

De håper de kan ta i bruk en slik løsning dersom ESSO eller REMA1000 får ja, og i denne saken kan formuleringen av Personvernnemndas vedtak bli avgjørende.