VIL MER ENN DOBLE AVGIFT: Bellonas nestleder, Marius Holm mener store utslippsreduksjoner kan oppnås ved å øke NOx-avgiften fra 15 til 40 kroner kroner per kg i offshoresektoren. I tillegg må skipstrafikken pålegges tiltak. (Bilde: Roland Magunia/POOL/colourbox.com)
IKKE FORNØYD: ¿ Det må en kraftig differensiering til på årsavgiften til biler avhengig av utslippene av CO2, dieselpartikler og Nox, sier Konrad Pütz i Bellona. (Bilde: Bellona)

- Fine mål, midlene mangler

Regjeringen fortjener skryt for ambisjonsnivået i den nye maritime strategien, mener Bellona. Men miljøorganisasjonen ser ikke hvordan regjeringen planlegger å nå målene de har satt.

Venter på handling

- De bevilgningene regjeringen presenterte i dag er kortsiktige. Posisjonen Norge tar i IMO er konstruktiv og positiv i forhold til å redusere skipsfartens utslipp, men vi må følge nært med på om målsettingene følges opp med handling. Mål har vi hørt om før, sier rådgiver Konrad Pütz i Bellona.

Han peker på at virkemidlene i den nye strategien kun gjelder for 2008. Regjeringen øker blant annet bevilgningene på forskning fra 152 millioner kroner til 212 millioner kroner.

- Målene regjeringen har satt seg er gode og ambisiøse, det er veldig bra. Men i de annonserte virkemidlene er det lite nytt, og jeg tviler på at noen titalls millioner vil gjøre nytten, sier Pütz.

Nærskipsfarten

Blant annet skal 25 millioner gå til miljøprosjekter og utvikling av nærskipsfarten, for å få godstrafikken på veien over på et mer miljøvennlig og konkurransedyktig alternativ. Det holder ikke, mener Bellona.

- Vi vet at den norske nærskipsflåten er veldig gammel og har en anstrengt økonomi. 25 millioner er ingen tungindustriell satsing, det er åpenbart for de fleste. Flåten trenger en bred og tung virkemiddelpakke, sier Pütz.

Bellona mener også mer enn en tredjedel av skattekreditten, som rederiene må betale inn over ti år, burde gått til miljøtiltak. Miljøorganisasjonen etterlyser retningslinjer for hvordan miljømidlene rederiene innbetaler skal brukes.

Etterlyser retningslinjer

- Regjeringen har her en gylden sjanse til å bruke mye penger på gode miljøformål, det trengs store midler når de skal sikre Norge en ledende posisjon. Derfor kunne de godt satt av mer av skattekreditten til dette. I tillegg forventer vi at statsbudsjettet sier noe om hvordan miljødelen av skattekreditten skal håndteres for å sikre at de virkelig går til miljøformål, sier han.

Treigt NOx-arbeide

Regjeringen vil redusere NOx-utslippene i skipsfarten. Arbeidet går imidlertid uholdbart treigt, mener Bellona.

- Regjeringen og næringslivet forhandler om en miljøavtale, men denne er fortsatt ikke på plass snart ett år etter at NOx-avgiften ble innført. Det skaper usikkerhet og utsetter en viktig satsing. Det er uholdbart at regjeringen trenerer arbeidet, når det fører til at vi er sjanseløse til å nå våre internasjonale forpliktelser, sier Pütz.