KAMPFLYKAMP: Duellen utkjempes ikke bare mellom svenske JAS Gripen og amerikanske JSF, men også mellom industripartnere og mulige partnere.

Finanskrisen viktig for flyvalget

  • Industri

NHOs forsvarsorganisasjon FSI, LO og teknologorganisasjonen NITO anbefalte tidligere i høst Norge å kjøpe det svenske kampflyet JAS Gripen.

En rapport pekte på at å velge det svenske kampflyet gir tre ganger så store industrikontrakter som amerikanske JSF.

Milliardsummer

Så langt er det definert prosjekter for mer enn 30 milliarder kroner. Tre ganger så mye som med Lockheed Martin.

Nå mener Fellesforbundets nestleder Hans-Christian Gabrielsen at finanskrisen kan snu opp ned på dette bildet.

Les også: Tror ikke F-35 blir produsert

Stiller seg annerledes

– Jeg mener saken nå kan stille seg annerledes. Rapporten fra FSI, NITO og LO bygger på en helt annen økonomisk og finansiell situasjon. Det jeg etterlyser er hvor mye av Saab-avtalen som er avhengig av det sivile markedet og hvor godt fundert er det? Hvor mye kan eventuelt falle bort, spør Gabrielsen.

I Sverige skjelver nå deler av industrien. Bilfabrikken Saab er i fare for å gå med i dragsuget dersom dens amerikanske eiere, General Motors, går konkurs.

Han viser til at Gripen-kontrakten er bredere og ikke bare baserer seg på forsvarsindustri. Gabrielsen stiller spørsmål ved om det amerikanske flyet kan være et tryggere valg nå. Uansett mener han det er viktig at man ikke bare baserer seg på gamle vurderinger nå som situasjonen er helt annerledes.

Vil se konkrete avtaler

– Det amerikanske flyet kan bety mer langsiktige kontrakter for enkelte store aktører, selv om bredden er større med Gripen. Men hvor stor del av gjenkjøpskontrakten er rettet inn mot sivil industri i Sverige?, undrer Gabrielsen.

Om valget faller på det svenske eller amerikanske flyet, vil LO-toppen se konkrete avtaler på bordet før hovedkontrakten signeres.

– Norsk industri lever ikke av intensjonsavtaler, men av konkrete avtaler. Det er mange intensjonsavtaler som bedriftene ikke vet om det blir noe av. Vi må få noe konkret på plass før vi undertegner hovedkontrakten. Når den er signert er det for sent, sier Gabrielsen.