EN HALV MILLIARD: Administrerende direktør Johan F. Andresen er på jakt etter 100 millioner dollar, eller en halv milliard kroner for å sikre finansieringen av de tre løftefartøyene. (Bilde: Anders J. Steensen)

Fikk kineserne med på laget

  • nettarkiv

Seametric International AS

Hovedkontor: Stavanger

Tungløftefartøy: Twin Marin Lifter, TML:

Løftekapasitet: 20 000 tonn

TML består av to løftefartøyer pluss et nedsenkbart skip for å frakte dekk, stålunderstell eller andre store objekter som kan fraktes over store avstander.

Løfteutstyret er kan skiddes av og på TML. Lekterne kan da brukes som konstruksjonsfartøy eller som boligplattform under konstruksjonsarbeid offshore.

Alle fartøy har DP-klasse 3, dvs. tre atskilte maskinrom og tre atskilte framdriftssystemer for sikker operasjon.

Partnere:

CNOOC Offshore Oil Engineering Co. (Kina – Asia)

Blue Marin Technology Group (USA – Mexico)

Fairfield Energy Ltd. (Nordsjø)

Houston: Byggingen av fartøyer er allerede startet i Kina, selv om selskapet trenger 100 millioner dollar for å finansiere prosjektet.

Gjennom sine kontakter i Kina har representanter fra CNOOC, China National Offshore Oil Company, fått klarsignal til at tungløftefartøyene kan bygges ved et statlig kinesisk verft som tidligere har vært rettet mot andre oppgaver for det statlige nedstrømsselskapet CNPC, China National Petroleum Corporation.

– Vi har fått høy prioritet i Kina. Dette ser ut til å utviklet seg som et prestisjeprosjekt for kineserne. Det som gjenstår er å få på plass nok kapital. Vi skal hente 100 millioner dollar, forteller administrerende direktør Johan F. Andresen.





Bygger nå

Forberedelsene for bygging er allerede godt i gang. Maskineri, propulsjon, systemer for dynamisk posisjonering og stål er bestilt. Målet er å få de tre fartøyene som må bygges på plass slik at det kan fjerne Dublin-plattformene på engelsk sektor i Nordsjøen. Andresen ser også for seg en rekke oppgaver i den mexicanske golfen.

Det første stålet er allerede kuttet. – Vi har allerede startet å bygge ved Pan Jin verftet i Kina. Vi regner med å være ferdige i fjerde kvartal 2009 og er klare til å operere i 2011, sier Andresen.





Må samarbeide

Seametric har verken folk eller ressurser til å kunne gjennomføre store demonteringsoppgaver eller montasjearbeider offshore.

– Vi snakker med det amerikanske selskapet Blue Marin for å kunne gjennomføre tunge løft og demontering og montasje offshore, forteller Andresen.

Han er optimist og mener at det bare er snakk om tid før finansieringen er på plass. – Vi er i samtaler med 11 forskjellige industrielle investorer og håper på å lykkes med at tre eller fire av disse blir med, sier Andresen.









Fakta: