UNDER SVINGARMEN: Dr. Jan Tabellion viser hvor grafittholderen er tenkt plassert på motorsykler. grafittprofilsen på plass. (Bilde: Joachim Seehusen)
GIRSYSTEMET: På tråsykler viser dr. Jan Tabellion hvordan smøresystemet blir en integrert del av girsystemet. (Bilde: Joachim Seehusen)
ERSTATTER OLJE: En slik e-formet profil vil erstatte oljen på et motorsykkelkjede. Resultatet er både rent kjede og rent bakhjul. (Bilde: Joachim Seehusen)
PROTOTYP: Prototypen er klar. Den endelige versjonen skal være enkel å feste, og grafitt-profilene skal kunne skiftes raskt og ukomplisert. (Bilde: Joachim Seehusen)
TANNHJUL: På tråsykler erstatter man det nedre tannhjulet på vekslingsarmen med et av grafitt, og vips: aldri mer rustne eller grisete kjeder. (Bilde: Joachim Seehusen)

Fettfri smøring

  • nyeteknologier

HANNOVER: Alle pipende, knirkende og rustbrune sykkelkjeder dokumenterer hvor ugjerne mange syklister smører kjedet sitt.

For motorsyklistene er det noe lenger mellom de rustne skrikende kjedene, men også der slurves det mye.

Enklere stell

For dem som ikke slurver med smøringen er det bakfelgen som gir konstant dårlig samvittighet: oljete og skitten.

En motorsyklist hos den tyske avdelingen av det store amerikanske konsernet Shunk Group tok utgangspunkt i et av selskapets nyutviklede grafittprodukter for å lette stellet av kjedet på egen motorsykkel.

Det var en så god idé at han fikk ledelsen med seg, og snart er produktene på markedet.

Fra jernbane til sykler

– Det er et stoff vi hadde utviklet for smøreformål til jernbanedrift, forteller dr. Jan Tabellion.

– Vi har nå kjørt omfattende tester på både crossykler, enduro og superbike, i tillegg til både offroadsykler og gatesykler.

Det er tilsettingsstoffer i grafitten som dr. Tabellion velger å holde hemmelig, og produktet er allerede beskyttet av en rekke patenter. Videreutviklingen for sykler og motorsykler er patentsøkt, men patentet er ennå ikke gitt.

Utskiftbart tannhjul

For sykler er det kommet lengst. Tannhjulet nederst på girarmen på bakhjulet erstattes rett og slett med et tannhjul av grafitt.

Når tannhjulet er utslitt, skifter man til et nytt.

– Det holder i flere tusen kilometer, lover dr. Tabellion.

MC

Til MC er det noe mer komplisert.

– På cross- og endurosykler har vi lagt grafitten på kjedeføringen på oversiden av svingarmen. Til gatesykler ser det ut til at den beste plasseringen er under svingarmen. Dr. Tabellion lover en holdbarhet på minimum 4000 km før grafittstykket er brukt opp. Det skal sikre tilstrekkelig smøring også når det regner.

– Vi arbeider nå med en enhet som sikrer at både montering og skifte skal gå raskt og ukomplisert. Det endelige designet er ennå ikke ferdig. Dr. Tabellion lover imidlertid at grafittsystemet til Shunk skal bli billigere enn dagens automatiske smøreanlegg for motorsykler.

Det er ikke nødvendig at kjedet løper kontinuerlig i kontakt med grafitten.

– Blant annet derfor er det unødvendig med et komplisert fjærsystem. Etter en tur på fem kilometer er kjedet fullstendig smurt, lover dr. Tabellion.