Det var en slik elbil, en konvertert Nissan Qashqai, som tok fyr mens den sto til lading om bord på DFDS-ferja. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Ferjebrann startet i elbil

Det var en elversjon av Nissan Qashqai som sto til lading som tok fyr på DFDS-ferja litt før klokka seks onsdag morgen.

Les også saken: Her er elbilen for hyttetur og motorvei

– Trolig kortslutning

Bilen bygges om av det danske selskapet A Future. Det var gründeren selv, Søren Ole Ekelund, som hadde kjørt bilen om bord og satt den til lading på dekk.

Han sier til Ekstra Bladet at det sannsynligvis har skjedd en kortslutning i ladestikket.

– Jeg påtar meg ansvaret for det som skjedde. Det ble brukt et uautorisert stikk til å lade bilen, og det skjedde sannsynligvis en kortslutning. Men det må teknikerne avgjøre, sier Ekelund til den danske avisa.

Ekelund hadde vært på norgesbesøk, og forteller at det ikke var noen unoter med bilen før han satte bilen til lading.

A Future-gründer Søren Ole Ekelund satte selv elbilen til lading på DFDS-ferja. Her er han på Oslo-besøk i sommer. Foto: Per Erlien Dalløkken

DFDS kan fjerne ladetilbud

Heller ikke politiets foreløpige undersøkelser har så langt avdekket noen tekniske feil på bilen, ifølge Ritzau.

– Den har stått til lading, men vi vet ikke om det skyldes det eller noe annet. Undersøkelsene fortsetter i morgen, sa Mette Lindskov i København-politiet til TT onsdag kveld.

Et stort politioppbud ventet på København-ferja da den la til kai ved 12-tiden onsdag. Det luktet svidd da kjøreporten åpnet seg, og det var sot på flere av bilene. Av den elektrifiserte Qashqaien var det bare skjelettet igjen.

Ifølge NTB vurderer nå DFDS å fjerne tilbudet om å lade elbiler om bord på sine skip som følge av brannen.

Store batterier

A Future konverterer Nissan-SUV-en til eldrift og tilbyr den med fire forskjellige batterialternativer: Ev70, Ev100, Ev150 og Ev200, der sifrene angir rekkevidden bilen har i 80 km/t.

Batteripakkene har en tilgjengelig energikapasitet på henholdsvis 17, 23, 28 og 34 kWh. Batteriene leveres fra Kokam.

Den største batteripakken veier 300 kilo, pluss 50 kilo med elektronikk og komponenter. Pakken er oppdelt i 6 moduler som hver inneholder 13 battericeller à 150 Ah. Energitettheten i cellene er 180 Wh per kilo.

Forsinket

Bilen ble lansert på det norske markedet i sommer, av importørene No Fuel.

De selger bilen for 359 000 kroner med det minste batteriet og hele 549 000 kroner for den største batteripakka.

Men ifølge No Fuel er produksjonen forsinket, og de kan per i dag ikke si når det er mulig å levere den elektriske SUV-en.

Jordomkjøring

Som et ledd i lanseringen er dessuten to Nissan Qashqai EV200 på en jordomkjøring med de kjente danske eventyrerne Nina Rasmussen og Hjalte Tin bak hvert sitt ratt.

De kjørte fra Oslo i juni og østover til Expo 2010 i Shanghai. Derfra er bilene nå i ferd med å skipes over til USA der ferden fortsetter i vinter.

Moto Mundo-bloggen er det meldt om enkelte småproblemer med elbilene underveis på turen, men aldri om noe branntilløp.

Les også saken: Jorda rundt med ny elbil

Brannen om bord på Pearl of Scandinavia ble slukket raskt og ingen kom til skade. Foto: Scanpix BJÖRN LINDGREN