Fergekollisjon uoppklart

Fergen som i går ettermiddag amerikansk østkyst-tid braste rett inn i fergeleiet på Staten Island sør for Manhattan (25 minutter med fergen), var en av de svært velkjente og populære pendler- og turistfergene - de som "alle" tar bilder av når de er I New York.

Årsaken til sammenstøtet er ikke endelig klarlagt, men øyenvitner har sagt til amerikanske nyhetsbyråer og til politiet, at fergen ikke saktnet farten da den nærmet seg Staten Island.

Den bare pløyde videre og klarte å knekke deler av fundamentet. En ferge på "noen tusen tonn" dødvekt har solid masse når den kommer i kankje ti knops fart (18 km/h).

Derfor ble flere støttepæler langs kaikanten bøyd ned og ut og fergen braste inn i dem. Flere pæler rev ifølge New York Port Authority, opp styrbord vindusrekke og kvestet passasjerene som satt nærmest kaien. Ti er bekreftet drept og dusinvis er skadet.

Skipets kaptein hoppet i sjøen og dro hjem. Der forsøkte han å ta livet sitt ved å kutte opp pulsårer og å skyte seg selv med en gassdrevet finkalibret pistol. Han er i politiets varetekt.

Fergene er 100 meter lange og er en meget velkjent del av havnebildet i New York. Fergetrafikken er gratis, frakter 70.000 passasjerer daglig og stammer helt fra 1713, da med seilskip.

Fra 1817 var trafikken dampdreven, og ble i 1905 overtatt av byens lokale styre (New York Port Authority). I dag drives de syv fergene på strekningen av Dept. of Transportation og selskapet er med andre ord statlig.

Fergene gjør til sammen 104 turer daglig, 33.000 rundturer årlig.