Femti år med 707

Flyet ble kalt alt annet enn B707 den gangen, slik som B367-80, Dash 80 og Jetliner.

Flyet lettet to måneder senere, men omfattende testing gjorde at serieproduksjon ikke startet før sent i 1957.

Flyindustrien hadde de fatale kræsjene med deHavilland Comet i bakhodet og var særlig på jakt etter svakheter som ville gi oppsprekking ved gjentatte vibrasjoner. Comet ble tatt ut av trafikk etter fire alvorlige ulykker som skyldtes utmatting pga firkantede vinduer og for dårlig beregningsgrunnlag.

707 ble først omkonstruert til US Air Force's første jetdrevne tankfly KC-135 og senere utstyrt med tre motorer og en litt mindre vinge og ble kalt 727, en av selskapets mest populære mellomdistansemodeller.

Bare "lille" 737 har vært bygget i større antall. Mellom 1958 - da flyet ble satt i serieproduksjon - og 1994 leverte Boeing litt over 1000 varianter av 707.