C4 Picasso er god å kjøre og har god plass. (Bilde: Citoren)
LYS: Ny motor, nytt lys: I vintermørket var det deilig å kunne se godt inn i svingen, mens snøen herjet rundt oss. Det ytterste lykteparet vris inn i svingen ¿ og rett i kamera. Bilnesa peker rett fram. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)
AUTOMAT: PSA er nå i stand til å levere automatgir til den nye dieselmotoren i C5, og like fullt klare kravene i Euro IV. Dette var vanskelig i enkelte eldre motor/bilkombinasjoner, der dieselmotor bare ble levert sammen med manuell girkasse. (Bilde: PSA)

Fem seter og masse plass

  • Motor

C4 Picasso femseter har det største bagasjerommet og de beste plassforholdene i sin kategori, samt en såkalt innovativ førerplass.

En diger panorama-frontrute gir et flott utsyn og masse lys, bilen har et enkelt og begripelig innrednings-modulsystem, og byr på Citroën-komfort på kjent nivå. Med denne digre frontruta følger stråledempende sjikt mellom dobbeltglassene (laminat).

Flerbruksbiler

Citroën er det eneste bilmerket som bygger tre MPV`er (multi puropose vehicle) i kompakt-klassen, hver enkelt med forskjellig design; Xsara Picasso, C4 Picasso (5-seter) og Grand C4 Picasso (7-seter).

C4 Picasso kjennetegnes av den mest rommelige kupeen - og det største volumet i bagasjerommet - i sin klasse.

Foldeseter

Varianten med bagasjeplass bak setene i rad to, har et volum under bagasjeskjuleren på 500 norm-liter.

Med baksetene nedfelt er volumet hele 1734 liter. Et modulsystem som er raskt og enkelt å bruke, går ut på at du folder de tre bakre setene ned i gulvet.





Fransk kjøreglede

C4 Picasso byr på typisk fransk kjøreglede, med god komfort selv ute på det franske bondelandet der vi kjørte den. Ved introduksjonen i Norge til våren (ult. mars) vil den være tilgjengelig med fire ulike motoralternativer - to bensin og to diesel. Alle har fine ytelser, og virker drivstoffgjerrige.

Modellenes pris vil ikke Citroën Norge si noe om foreløpig. Vi har grunn til å tro at den rimeligste vanskelig kommer noe særlig under 300 tusen.

Lakkripe

Men mange håper nok også at nye C5 blir litt bedre skrudd når den kommer i ny versjon.

Modellen har fått noen riper i lakken, ikke minst fordi bakhjulsopphenget og dørene har en tendens til å gnisse og skrangle.

Ulyd i en bil til mer enn 300 tusen vil ikke folk ha.