Felles løft - sikker bil

Dugnad nytter: Fiat, Peugeot og Citroën gikk for noen år sammen om å utvikle en stor flerbruksbil; Fiat Ulysse, Citroën C8 og Peugeot 807.

Nå er bilen her, og nøytrale instanser utroper den til en av Europas mest kollisjonssikre.

Kollisjonstestene foretas av den paneuropeiske organisasjonen Euro NCAP Partnership, styrt fra Brussel. NCAP står for New Car Assessment Program.

Testene består av fire disipliner. De er laget for å være så lik en reell kollisjonssituasjon som mulig.

Den første testen er en "offset" frontkollisjon hvor 40 prosent av fronten treffer en barriere i 64 km/t. Høyeste poengsum er 16. Men denne er rent teoretisk, i praksis uoppnåelig. De nye bilene fikk 13 poeng her.

Den andre testen er en sidekollisjon som avdekker hvordan gulv, kanaler, sidestolper og passasjerdør klarer seg.

Som tredje test kan bilen testes ved at bilen treffer en stolpe i høyde med førerens hode. Bilen kan få maksimalt 18 poeng fra disse testene, den nye modellserien fikk full pott.

Den gode sidebeskyttelsen skyldes ikke minst at bilen har sidekollisjonsgardin som standard.

Den nye serien endte på totalt 33 poeng og fem stjerner.

Bilenes passive sikkerhet består ikke minst av en stiv konstruksjon med programmerte deformasjonssoner i høyfaste stål, trepunkts sikkerhetsbelter på alle seter og seks kollisjonsputer; kollisjonsgardinene i taket dekker også tredje seterad.