(Bilde: Oslo Sporveier)

Felles kollektivløsning i Oslo og Akershus

  • Motor

Byrådet i Oslo og Akershus fylkeskommune har blitt enige om å etablere et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus.

Oslo Sporveier og Stor-Oslo lokaltrafikk (SL) blir dermed ett selskap.

Oppdeling som bakgrunn

- Vi slår sammen bestillerselskapene for å få en stordriftsfordel, noe som kommer kundene tilgode i form av et bedre rutetilbud og flere avganger der det trengs. Denne sammenslåingen er mulig nå som Oslo Sporveier er delt inn i flere selskaper, med et eget bestillingsselskap på lik linje med Stor-Oslo lokaltrafikk, sier byråd Peter N. Myhre (FrP), byrådsavdelingen for miljø og samferdsel.

Hva det nye selskapet skal hete er ennå ikke bestemt.

Samkjørte systemer

Myhre mener det er mange fordeler med den nye organiseringen:

- Nå får vi samkjøring mellom all bestiling av kollektivtransport. Det blir for eksempel lettere for et sammenslått selskap å samkjøre overganger mellom buss og bane. I tillegg vil vi få samkjørte billettsystemer, og på sikt et bedre takstsystem, sier han.

Informasjonssjef i SL, Gry Isberg Haaheim, synes den nye organiseringen er positiv:

- Trafikantene vil få et mer koordinert og helhetlig kollektivtilbud, og det er viktig at vi på sikt får på plass et felles takst- og billettsystem, sier hun.

Usikker oppstart

Verken Myhre eller Haaheim kan si noe om når det elektroniske billettsystemet skal være operativt. Myhre understreker at billettsystemet er et eget prosjekt i seg selv, og Haaheim påpeker viktigheten av at systemet ikke lanseres for tidlig.

- Vi er inne i en fase med omfattende kundetesting nå, og vil ikke lansere billettsystemet før vi vet at det er godt nok, sier hun.

Utbygging uten grenser

Byråd Peter N. Myhre sier at pågående prosjekter går sin gang uten å bli påvirket av omorganiseringen. Fremtidige prosjekter vil imidlertid nyte godt av det nye selskapet.

- Nye prosjekter vil kunne settes i gang uten hensyn til kommune- og fylkesgrenser, noe som skal medføre raskere saksbehandling og oppstart i utbyggingsprosjekter, sier Myhre.