LIKHET: E-navigasjonssystem om bord på et norsk fartøy. Om fire år skal IMO ha en felles løsning klar for implementering. (Bilde: Kystverket)
STOLT: Kystverkdirektør Kirsti Slotsvik mener det er en fjær i hatten for Norge at IMO har pekt ut en nordmann til å lede arbeidet med en felles e-navigasjonsløsning. (Bilde: Kystverket/THall)
LEDER: Regiondirektør Vest i Kystverket, John Erik Hagen, leder arbeidsgruppen i IMO som skal finne et felles e-Navigation system innen 2013. (Bilde: Kystverket)
PÅ NETT: Kystverkets webversjon av AIS-systemet som er et antikollisjonssystem for skip. Kystverket ser alle skipene live. Skipene har et system om bord der de kun ser fartøyene i nærheten av seg.
TETT: Alle skip følges i sanntid utenfor kysten av Skagerrak i dette antikollisjonssystemet AIS.

Felles e-navigasjon på alle skip

  • Industri

Norge leder arbeidsgruppen som skal finne en felles løsning for e-navigasjon for skip.

Det er den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO som har tatt initiativet til e-Navigation.

Norsk leder

Regiondirektør John Erik Hagen i Kystverket er satt til å lede en arbeidsgruppe med representanter fra 30 forskjellige land og organisasjoner.

Mandatet er å ta utgangspunkt i eksisterende systemer for elektronisk navigasjon og finne en felles standard og deretter utvikle en plan for implementering.

Norsk posisjon

Kystverkets Direktør Kirsti Slotsvik i kystverket mener IMO har lagt merke til Norges posisjon.

– Norge har ligget langt fremme på elektronisk navigasjon. IMO ser at vi har forsket oss fram til gode systemer, og at vi både kan det operasjonelle og vi kan utvikle det videre. Vi har totaliteten i dette, og det ser IMO, sier Slotsvik til Teknisk Ukeblad.

En av dem som har jobbet lenge med det i Kystverket, er regiondirektør John Erik Hagen. Han sier at e-Navigasjon vil bety forenkling og standardisering av internasjonalt regelverk og elektroniske hjelpemidler om bord i skip og på land.

– Dette er et stort og utfordrende arbeid som vil ha global virkning, sier Hagen.

Tar det beste

e-Navigasjonskonseptet skal tilrettelegge for brukervennlige løsninger basert på de mange eksisterende systemene som finnes i dag, både for navigatører og de på land som skal bistå og overvåke skipstrafikken.

Ifølge Kystverkets nettsider, er tanken at dette i praksis skal redusere muligheten for menneskelig svikt og bidra til mer effektive arbeidsmetoder.

Sikkerhet og opplæring

I et større perspektiv kan e-Navigation gi enda større gevinst i form av økt sjøsikkerhet og miljøvern, ifølge Kystverket.

Standardisering av utstyr om bord og på land vil også ha en viktig betydning for framtidig opplæring av maritimt personell.

IMO vil at e-Navigation skal fases inn fra 2013 etter en plan arbeidsgruppen kommer fram til.

Slotsvik er stolt over at norske myndigheter er spurt om å leder arbeidet.

– Dette er en tillitserklæring som sier noe om tiltroen til norsk ekspertise ved utvikling av framtidige maritime konsepter. IMO er en av våre viktigste samarbeidspartnere, og vi har brukt mye tid og krefter på å få gehør for norske synspunkter slik at vi kan være med å påvirke den internasjonale utviklingen, sier kystdirektøren.





Standarder

IMO legger opp til at man skal ta utgangspunkt i eksisterende utstyr og standarder om bord i skip og ved landstasjoner.

Satsing på e-Navigasjon kan derfor ha positive ringvirkninger for maritim leverandørindustri, spesielt i Norge hvor denne industrien på mange områder er blant de ledende i verden.

Fedje får ny radar

Leder oljetrafikk i blinde